Snapphanarna - riktigt dåligt!!

Jag berömde Snapphanarna igår och tyckte att den var bra. Men jag tar tillbaka alltsammans. Jag trodde ju att det första avsnittet var en lite långsamt omständlig entré in i storyn som det brukar vara och som introduktion hade den ett bra tempo.

Men vad får jag se idag? Jo i stort sett en repris på föregående avsnitt!!

Färgerna och miljöerna är bra, skiten är realistisk men det är något som är fundamentalt fel. Dialogerna är teatraliska så det skriker om det. De känns upprabblade och tajmingen är fel. Skådespelarna står där rakt upp och ner o säger sina repliker. Språket är en katastrof, det borde färgats mer av sin tid. Det går inte att någon säger med kameral stämma att nu får Du "koncentrera Dig" på det här istället.  Upplägget av storyn är också fel, handlingen saknar all logik och verkar uppbyggd kring att man ska visa upp vissa miljöer till varje pris.

Sen hände samma saker idag som igår: seg, omständlig begravning, bränd by likadan som igår, brinnande kartor med ridande män, texter som förklarar storyn som inte finns. Kameravinklarna är de samma hela tiden o helt förutsägbara.

Alltsammans känns som ett försök att bildmässigt illustrera lösryckta stycken ur en bok, göra det i teaterform och sedan filma det hela.  Fel, fel fel!!!

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Känns m a o helt rätt att vi instinktivt har avstått från att titta!

Postat av: Inga M

Ni har alltså inte missat något väsentligt!

2006-12-27 @ 00:47:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback