Flytta mobbare - bra!

Bra att förslaget om att kunna flytta mobbare till annan skola har kommit!  Superbra!
Jag antar att det speciellt applåderas av alla dem som tvingats byta skola för att de varit mobbade.
Det är ju bakvända världen att den mobbade ska flytta.  I Norge har man vågat använda sig av den här metoden med goda resultat.  Raundalen / Olweus har forskat om detta.

Äntligen ett skolförslag som är verklighetsförankrat och grundat i ett känt behov!

Kommentarer
Postat av: RS

Det jag tyvärr misstänker att rektorerna kmmer inte att våga flytta mobbaren eller mobbarna ändå. När jag läser om personer som till och med fått ersättning efteråt för att de mobbats, säger ändå de som var mobbare många år efter: nej det var ingen mobbning.

Postat av: mildamakter

Jag håller med dig, det är sjukt att det inte har varit så här hela tiden. Det måste tas krafttag mot mobbing, på alla plan, överallt!

2006-12-29 @ 13:12:09
URL: http://mildamakter.blogspot.com/
Postat av: Nina

BRAAAAAAAAAAAA! För varför flytta den som inte gjort något fel?

2006-12-29 @ 16:30:57
URL: http://ninadenfina.blogspot.com
Postat av: Anna

Håller med dej. anna

2006-12-29 @ 18:02:03
URL: http://annaspytt.blogg.se
Postat av: Inga M

RS: Jo jag tror att de kommer att våga flytta mobbarna. Det finns en stark längtan i skolan efter att få något att sätta emot mobbarna, några krafttag. De vet idag väldigt väl att skolan inte kan göra annat än prata och det imponerar inte. Lagstiftningen är hårdare idag också.

Mildamakter: Det borde ha varit beslutat för länge sedan

Nina: Det har varit bakvänt att flytta de som mobbas om de inte speciellt vill byta skola

Anna: Det är enda vägen för att visa vem som har rätten på sin sida. Som det är idag så kan elever säga: "Håll käften gubbjävel" till en lärare eller rektor utan att det händer något. Det är en dålig lärdom för livet. Ingen annanstans än i skolan kan man uppföra sig så.

2006-12-30 @ 00:22:10
Postat av: Annaa M

Inte säker på att det är jättebra med tvångsförflyttning. Undrar t ex hur det blir här i Stockholm där man kan välja skola fritt - i mån av plats. Misstänker att det blir vissa skolor med redan låg status som blir mobbarmottagare medan de populära skolorna slipper undan. Och segregationen ökar ännu mer. Jag tror visst som du Inga att det är många lärare och rektorer som vill ha möjlighet till åtgärder, men det är ju tyvärr också som RS säger att problemet med alla de lärare, rektorer och elever som ivrigt hävdar att "det var ingen mobbning" kvarstår!

2006-12-30 @ 03:48:31
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Inga M

Jag tror inte att problemen med mobbning är förbehållna någon viss kategori skolor utan finns överallt. Det måste finnas sätt att sprida ut de förflyttade mbbarna så att de inte hamnar på vissa skolor. Dessutom måste ju lågstatusskolorna också få göra sig av med sina mobbare och då få skicka dem till populära skolor. Det kan inte vara svårt att ordna på ett bra sätt att detta fördelas rättvist. Det man vill åstadkomma med flyttning är ju ofta att splittra gäng som sysslar med mobbning. Den skola som vill kunna göra sig av med mobbare måste ju också vara beredd att ta emot mobbare från andra skolor.

Visst finns det ett problem med definitionen av mobbning. Men den här åtgärden ger sig inte ut för att lösa det problemet. Den är till för att ge en konsekvens av konstaterad mobbning. Sedan är vägen fram till att alla inblandade säger att detta är mobbning ibland lång tyvärr och det borde inte vara så. Men på det problemet får man hitta andra lösningar.

(Du ska veta att en del elever, speciellt hemifrån välcurlade, ropar "mobbning" så fort någon tycker annorlunda än de själva. En del lärare tror att mobbning blir tillåten om eleven själv är provocerande. Det finns exempel på andra stolligheter också när det gäller att bestämma vad som är mobbning och detta är ett dilemma som kräver sin lösning)

2006-12-30 @ 05:59:15
Postat av: Hjalle

Även om inte problemet med mobbare är förbeskrivet en särskild kategori av skola är det ett problem med vilka som erkänns som mobbare. Har tex eleven hög status i gruppen och elevens föräldrar hög status i föräldrakollektivet och hos berörda lärare och rektorer minskar chansen/risken för att eleven ska flyttas om du jämför med att elevens status skulle vara låg i samma kategorier. Att detta är ett problem går inte att förbise nu när flyttning av en elev har blivit ett handlingsinstrument utifrån ett politiskt beslut. Eftersom det är ett politiskt beslut har det en ideologisk grund. Fokuseras det på att vi människor, skolor, osv, är enskilda organismer som är tydligt avskilda från varandra missar vi det faktum om vi genom förflyttningar tenderar till att flytta över problemen mellan olika instanser. Men detta betyder inte att vi gör ngt åt problemet, vi flyttar det bara bort från den enskilda skolans/individens synfällt.

Vill även påpeka att det inte rör sig om ett val om att flytta mobbare eller att flytta de mobbade som helt klart inte gjort ngt fel. Vi behöver inte välja mellan generella handlingsplaner som talar för det ena elelr andra. Det finns andra vägar att gå...

2006-12-30 @ 10:35:29
URL: http://hjalmarholgersson.blogg.se
Postat av: Inga M

Du insinuerar på fullaste allvar att beslutet om att kunna flytta mobbare som vägrar sluta mobba, är fattat med avsikt att på något vis sätta dit /bli av med lågstatusbarn och lågstatusföräldrar! Den misstanken är för låg och simpel. Den tror jag inte ett enda ögonblick på.

Jag tror tvärtom att det kan ha varit högstatusföräldrar som ihärdigast har vägrat att flytta sina barn till annan skola när deras barn mobbar. De fall som blir aktuella för flyttning måste vara fall där det inte är någon tvekan om att det är mobbning. Det måste vara solklart konstaterat av skolans personal o skolhälsovård och här måste varje skola tydliggöra kriterierna för vad som är mobbning och inte. Kriterier finns redan men de måste göras tydliga för elever, föräldrar och personal.

Jag är också övertygad om att redan hotet om flyttning kommer att stoppa, inte alla men, många mobbare. Det har en avskräckande effekt.

Jo, i praktiken blir det ett val mellan vem som ska flyttas eftersom den mobbade sällan står ut med mobbningen och prat inte hjälper mot de mest förhärdade mobbarna. Det är kategorin mobbare som inte låter sig talas med jag talar om här och framför allt grupper av mobbare som behöver delas på.

Jag är väldigt nyfiken på vilka andra vägar Du vill gå för att stoppa mobbning när det gäller mobbande elever som ber rektor och lärare ordagrant dra åt helvete. Ska de som är mobbade bara stå ut medan Du går in och odlar den politiska medvetenheten i kommunen?

2006-12-30 @ 11:55:15
Postat av: Hjalle

Vad jag säger är att vi är sociala varelser där hela vår uppfattning om en person/individ/elev påverkar våra beslut och bemötande gentemot en person. Upplever du en positiv relation till föräldrarna och att de är villiga att arbete enligt det åtgärdspaket du som ansvarig upplever det rätta och riktiga är risken mycket mindre att eleven förflyttas än om du kommer på kant med föräldrarna. Jag är övertygad om att detta inte är det bakomliggande politiska målet men när ideologin om att det är hårdare bestraffning som behövs i skolan omsätts i praktiken blir detta i detta fall den praktiska följden.

När skolministern går ut och slår på stora trumman och berömmer sig själv över vilken kompetent och handlingskraftig minister han är, till skillnad mot tidigare skolministrar, kommer det påtryckningar som gör att tvångsförflyttandet blir en central del i de åtgärdspaket som ses som det centrala för att stoppa mobbing. Vi kommer alltså se en generell ökning av tvångsförflyttningar från skolan.

Om vi bara flyttar bort elever som inte passar in i mallarna kommer vi täcka över de fel och brister som även riskerar finnas inom skolan som gör att vi inte lyckas vända dessa negativa beteendemönster hos vissa elever. Genom detta riskerar vi förlora den granskning/självgranskning som är ett AåO för att skolan ska utvecklas och kunna leva upp till sina ideal. Vi har ju faktiskt ett uttalat mål om en "skola för alla". Att sparka iväg elever från skolan rimmar fruktansvärt dåligt med detta förskönade ideal.

I de mobbingfall jag varit med om att arbeta runt har jag sett tydliga tendenser. Lyckas jag som auktoritet skapa en respektfylld relation mellan mig och den berörda eleven tar den faktiskt ngnstans till sig vad jag säger, då finns det möjlighet att bryta det negativa handlingsmönstret. Har du en elev som bara ber skolan/rektor etc dra åt helvete har du garanterar tappat respekten mellan de olika parterna. Blir du då som elev statuerad som exempel på vad som inte önskas genom att bli tvångsförflyttat kommer inte din respekt gentemot institutionen skolan att öka... Visst kan piskan hjälpa till få människor att handla enligt de handlingsmönster vi önskar, men därtill krävs morötter. Det är genomgående så i regeringens skolpolitik på det sättet att fokus ligger på piskan, till detta är det senaste utspelet ett ypperligt exempel.

Jag är inte ngn dogmatisk motståndare gentemot förflyttningar av elever som mobbar, men det får inte bli den centrala delen i åtgärdsprogrammen. Tvingar du eleven att flytta mot föräldrarnas vilja har du garanterar vänt föräldrna mot skolan och detta innebär katastrof...

Det centrala måste vara att försöka få en respekt på den plats där du just nu befinner sig. Och jag tycker ABSOLUT INTE att andra elever ska behöva fara illa genom mobbing och dessa elever ska ABSOLUT INTE behöva flytta på sig om de mår bra...

P.S. Jag har även svarat på ditt inlägg på min blogg. D.S

2006-12-30 @ 14:14:39
URL: http://hjalmarholgersson.blogg.se
Postat av: Hjalle

Mitt alternativ blir ju helt enkelt att satsa mer på att få eleven att fungera i den kontext den befinner sig i. Mer resurser till detta. Flyttar vi eleven riskerar vi bara att flytta problemet...

2006-12-30 @ 14:17:05
URL: http://hjalmarholgersson.blogg.se
Postat av: Anonym

Hjalle 1: Jag fick en stund mellan frestelsen o potatisskalningen så nu svarar jag på Din kommentar fast jag först tänkte vänta.

Om man kommit så långt som försök att genomföra åtgärder och att föräldrarna vägrar medverka i åtgärdsprogram är nog relationen i alla fall dålig. Den blir säkert inte bättre av att tvångsförflytta eleven, men andra å andra sidan kan inte den mobbade eleven fortsätta lida för det. Det måste finnas ett slut på eländet. Nägon måte flytta på sig och det ska inte vara den mobbade. Jag avser situationer där mobbare vägrar sluta mobba trots upprepade varningar.

Ja, jag hoppas att det blir en ökning av antalet välmotiverade tvångsförflyttningar, eftersom antalet är noll idag med gällande förordningar (!)
Det behövs för att få slut på ihärdig och plågsam mobbning.

Det handlar inte om att flytta ut alla elever "som inte passar in i mallarna". 'Det handlar specifikt om elever som trots anmaningar vägrar sluta upp med att mobba andra elever på skolan, inte några andra.

Jag kan som lärare försöka hävda min och skolans auktoritet så att det står som spön i backen! Men om det inte finns ett stöd för den auktoriteten uppifrån i skolsystemet, ytterst i lagar o förordningar, så blir det bara tomma ord! Det är den verklighet vi lever med i skolan idag. Och de som ytterst får lida för det är bl.a. mobbade elever, vi kan inte skydda dem! (Om auktoritet o skola har jag skrivit tidigare i bloggen, ska inte upprepa alla de draporna här men hänvisar den ev intresserade till kategorin "skola"). De elever som ska bli föremål för tvångsförflyttning är just de som inte bryr sig om vad vi säger till dem. De som lyssnar fixar vi med alldeles vanliga åtgärder inom den egna skolans ram.

Ja, den nya regeringen har förstått att vi som jobbar i skolan behöver ha ett bättre stöd uppifrån i systemet för att klara av ordningen i skolan. Idag är det i viss mån slumpartat om det finns arbetsro i klassrummet o trivsel på skolgården. Och ordningsfrågorna ställs på sin spets när det gäller mobbning. Det är bara oacceptabelt.

Jag är i likhet med många andra lärare tacksam över regeringens initiativ i skolfrågor. Bra att man handlar och inte begraver gamla kända problem i nya utredningar för att slippa riskera kritik.

2006-12-31 @ 16:31:12
Postat av: Inga M

Jag funderar fortfarande över vilka resurser Du tänker på. Hur ska man förhindra mobbning med mer resurser när man har att göra med mobbare som vägrar att sluta mobba? Ska mobbaren bevakas varje minut? Ska den mobbade bevakas varje minut? Ska den mobbade gå i en egen klass? Eller mobbaren? Eller vad? När det gått så långt som till hot om tvångsförflyttning är troligtvis alla resurser redan uttömda och flyttningen är sista åtgärden.

2006-12-31 @ 16:35:13
Postat av: Inga M

Det är naturligtvis jag som har skrivit de två ovanstående svaren på Hjalles kommentarer. Det var inget försök att vara anonym, men namnet raderas snabbt innan kommentaren hinner iväg. Vet inte vad det beror på, men det är irriterande.

2006-12-31 @ 16:39:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback