Många modebloggar = unga bloggare?

Mode handlar ju om utseende, med det egna utseendet i centrum. Det egna utseendet är mer intressant för unga människor och har väl så varit i alla tider.  Varför är det så nu då?

Det är väl trots allt så att utseendet är ett av knepen (dock inte det enda!)  att ta till för att attrahera en partner, någon att höra ihop med, bilda familj med.  Alltså är det mer på tapeten så att säga när man är ung. Vi gamlingar på 50+ som tror att vi har hittat drömprinsen sedan 30 år tillbaka har inte riktigt de här frågorna i förgrunden. De finns fortfarande med, vi vill också kunna se oss själva i spegeln utan att bli mörkrädda men som sagt de har lägre prioritet och detta med utseende kanske går mer på rutin. Inte så spännande o kreativt längre.

Sen är det väl krasst så att det man är bra på blir mer intressant. Så ok då, unga människor är oftare snyggare, färre kilon, kilona på rätt ställen, vackrare hy, snyggare hår, bättre hållning.  Det finns mer roligt att göra av det här med utseendet liksom. I vår ungdomskultur är ju ungt vackert, det är svårt att komma ifrån, även om vi försöker säga något annat.

Alltså; bloggvärlden är en ung värld därför är det naturligt att det finns många modebloggar, men jag tror inte att det är hela sanningen.

Kommentarer
Postat av: Snurran

..Jag tror, att detta unga modebloggande handlar om bekräftelsen,"se mig ,hör mig" Unga idag,har unga föräldrar,unga föräldrar har eget liv..Tiden till samvaro och fokusering på vad som verkligen är viktigt,finns inte..Livet rullar på så fort,och mycket handlar och konsumtion.
"Jag Är det jag Har"!
"Vem är jag, om jag inte Har"?

Att Ha eller Vara..
Lite tankar bara...
Godmorgon /Snurran

Postat av: Annaa M

Angående Snurrans kommentar;
Det finns väl ingen statistik som säger att dagens tonåringar har yngre föräldrar än tidigare generationer? Tvärtom har ju genomsnittsåldern för förföderskor bara blivit högre. Jag har aldrig varit ensam "gammal" förälder i mina barns klasser, framförallt inte de äldre. Papporna ska vi inte tala om! Så jag tror inte alls Snurrans tes håller.

Det finns heller inga som helst belägg för att dagens föräldrar skulle bry sig mindre om sina barn än tidigare generationers. När man läser i kvällspressen hur många minuter en förälder talar med sina barn varje dag så finns det inga jämförelsesiffror. Som jag sagt tidigare, jisses, hur mycket pratade eller brydde sig mina föräldrar på 50-talet.

Jag tror att det rent av kan vara precis tvärtom som är en del av orsaken till både det ena och andra. Nutidens "surfingföräldrar" har givit sina barn så otroligt mycket uppmärksamhet ända från födseln, öst över beröm osv så att dessa barn när de blir tonåringar tycker det är en självklarhet att de som är så vackra och begåvade ska dela med sig till omvärlden om t ex sina klädinköp. Jag har slagits av åtskilliga gånger de senaste åren att det inte bara är samhällsengagemanget som minskat bland unga, det finns också en skriande brist på empati. Har unga bekanta som ända upp mot 25-årsåldern mer eller mindre skryter om hur de skiter i andra, inklusive miljöfrågor, och bara bryr sig om sig själva. Jag talar nu åter om omhuldade medelklassbarn födda av 40- och 50-talister (tidiga).

Andra av dessa barn går det sämre för, de kraschlandar när de upptäcker att de inte var bäst och vackrast... och att en del av världens ondska var menad även för dem.

2006-08-05 @ 00:21:57
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Inga M

Snurran: Unga har nog alltid haft ett stort behov av att bli sedda. Du har nog rätt i att konsumtion är viktig i vårt samhälle idag. Reklam och utbud av varor tar stor plats överallt i tidningar o andra media, mer än förr. Det väcker lust att ha o köpa o önska.

Annaa: De föräldrar som haft möjlighet att "skämma bort" sina barn med prylar har varit fler än någonsin. Vi har en stor medelklass. Många har gjort resan från arbetarklass till medelklass och fått ekonomiskt utrymme för att köpa det till sina barn (barnbarn!) som de inte själva fick: Fina cyklar, mobiler, datorer, märkeskläder osv. Fokus har hamnat på konsumtion. Vi är säkert i alla generationer mottagliga för budskapen i reklamen om att köpa, köpa, köpa! Och tro att vi blir lyckligare.

2006-08-06 @ 11:06:16
Postat av: Snurran

Jag förde ingen statestik,utan hade bara tankar om hur livet runt om kring mitt liv ser ut....Där unga ,får köpa sig lite glädje istället för tid..
Det där går säkert att diskutera hur mycket som helst!

2006-08-06 @ 20:40:54
Postat av: polly

Ny anti-modeblog!
Pollyester ifrågasätter trender och slår ett slag för det personliga stilen!Hon skippar catwalken och spanar in folk på stan med egen stil.Pollyester handlar hellre secondhand än på NK.Pollyester gillar inte sofi Fahrman och andra som dikterar trender.Pollyester vill inspirera,frigöra och få folk att våga klä sig personligt!

2006-08-14 @ 23:19:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback