Kantareller 3

Kantareller 3

Om svampen ska frysas så görs detta förstås efter förvällning. Men såna här små dagsskördar är goda att äta direkt med smörgås. De ska då stekas förstås, helst i smör om man nu tål mjölkprodukter. Sen kan man äta som den är eller bryna lite lök med o hälla på grädde.

Min mamma var expert på att göra god svampstuvning. Hennes knep handlade om att dela svampen  en i taget i så små bitar som möjligt för att få ut så mycket smak som möjligt. Sen måste den brynas i smör. Det är först vid stektemperatur som smakämnena kommer fram påstod hon. Sen var det på med lite salt o vitpeppar och grädde och lite redning. Sen fick stuvningen stå och småputtra under hela dagen om den skulle serveras på kvällen, till omlett till exempel. . Då var den fulländad. Oj vilken smak!! Jag har inte hennes tålamod och noggrannhet att laga i ordning så, men jag minns hur det kunde smaka.  Helt oslagbart!!

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Har så småningom fattat det där med kantareller i små bitar. (Saknar nedärvda kunskaper om matlagning.) Mellandotter har alltid älskat svamp och tyckte det var roligast att äta svamparna så hela som möjligt...men blev så besviken några gånger för att kantarellerna var smaklösa. Jag hittar ju aldrig svamp i skogen delvis beroende på att jag sällan är ute i någon, men det är stora härliga drivor i alla stånd på Hötorget så jag ska gå dit någon eftermiddag när det är rea och bära hem några kilo...

Postat av: Inga M

Det låter inte fel att köpa svampen på hötorget. Man kan ju köpa några kilo, förvälla o frysa. Det ser så vackert ut med svampen där hos försäljarna! När vi var där senast i svamptider kostade den 100 kr kilot tror jag. Det är ju väldigt rimligt.

2006-08-29 @ 06:38:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback