Dekorativa påskägg - bild

38735-143

Det bjuds inte speciellt avancerade påsktraditioner här i huset. En är i alla fall att mor och svärmor bjuds på påsklunch varje år på påskaftonen. Varje år så får de bl.a. såna här ägg. De är kokade i vatten med lökskal i.  Mönstret  kommer av att jag först blöter äggern rullar dem i risgryn och sedan packar in dem i folie. De måste koka lite längre än normalt. Sedan putsas de blanka med en liten fläskbit.

I kväll följer en annan tradition; påskbrasa i Snarkil med fyrverkeri och samling med knyte efteråt i slakthuset.





Kommentarer
Postat av: Manon

Åh, vad fina de blev! Har hört om lökskal men ännu inte testat. Ska komma ihåg detta tills kidsen blir större.

Vi har bara kokat ägg och agt fram demj som de är pga äldsta inte riktigt tål ägg. Så vi hade majonnäs och sånt "on the side".

Postat av: Lena

Vilken nostalgi tripp du ger mig...så här gjorde vi alltid förr med barnen på Förskolan...Glad påsk!

2006-04-15 @ 21:08:38
URL: http://www.lenjangel.webblogg.se
Postat av: Inga

Manon: Man kan koka med rödlökskal också och då blir det mer gult om jag minns rätt. Det är liksom tvärtom.

Lena: Ja, det är ett gammalt knep tror jag. Jag var inne på Din blogg och kollade. Den var ny för mig. Där fanns mycket trevligt, funderingar om skola och barn o så. Glad Påsk på Dig också!

2006-04-15 @ 23:43:10
Postat av: Mingman

Oj va fina!
Jag körde bara på klassikern, måla. I för sig med kanske lite oklassiska färger (ojlefärger), men snyggt blev det om man jag säga det själv!
Glad påsk!

2006-04-16 @ 00:14:45
URL: http://www.mingman.blogg.se
Postat av: Lena

Detsamma till dig!Du är så välkommen tillbka när du känner för det!
Många gemensamma nämnare.
Fortsatt skön helg önskar jag dig.

2006-04-16 @ 09:47:15
URL: http://www.lenjangel.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback