Ödem-drabbade tomatplantorna mår inte så bra

Jag övar på tomatodling och här kommer en liten rapport från läget just nu.
 
Det här var plantorna som var mest drabbade  av lila blad med  mycket knottror på baksidan, heter nåt på Golden Queen tror jag. Ödem ska ju bero på vätskeöverskott och då är det bra med fläkt läste jag mig till.  Så lite svag fläkt har de haft på sig en tid. Ödemen har krympt bort men själva bladen ser sjuka ut och liksom vissnar, fast  de har inte torkat, jag har vattnat lagom tror jag. De får en andra chans ett tag till innan jag slänger dem, de friska bladen kanske kan hjälpa upp det hela. 
 
De här plantorna ser ut att må rätt bra. Stjälkarna har blivit kraftigare och de har inte dragit iväg på höjden. 
 
De här tror jag är små tomater, heter nåt på Baby. De ser friska ut men ränner iväg och blir höga. Det funkade bra att plantera dem i mjölkförpackningar. De blir höga och lagom i volym.
 
Jag väntar på att vädret ska bli varmare så jag kan börja sätta ut tomatplantorna  i pallkrage-växthuset. Nu är det bara några få plusgrader på nätterna och så där +5 till  + 9   på dagarna. Tror de behöver minst + 8 grader för att klara sig ute

Kommentarer
Postat av: Znogge

Tråkigt att tomatodlandet inte går som på räls men samtidigt så lär du dig en hel del inför en annan säsong.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback