Jag försöker lära mig nåt om tomatodling!

Bara för att lära mig nåt om tomatplantors härdighet så ställde jag ut två plantor i pallkragen. Den står på altanen under tak, bredvid en glasvägg och har ett plastlock som jag lägger på på nätterna. Så här såg alltså tomatplantorna ut från början. 
 
I natt var det så här kallt, mer än - 7 grader. 
 
Och så här mår tomatplantorna idag. En har dött, den stora,  och en har klarat sig. Lärdomen är alltså att vid - 7 grader så dör 50 % av tomatplantorna. ;- )) . Idag har jag gjort en ny kategori här på bloggen, en som heter "tomatodling" där jag samlar allt om mina nya tomatodlingsförsök.
 
Jag satte ju ut några små plantor av sallad också och de klarade natten.
 
Och gräslöken överlever rejäla minusgrader i pallkragen, är fint på väg. 
 
Jag behöver alltså ett litet glas-växthus att sätta på pallkragen. Det finns i Karlstad bl.a. på Plantagen. Men jag vågar mig inte dit i Corona-tider. Om någon har ärende dit och kan ta med så betalar jag en slant för besväret. 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Om jag inte har helt fel så har Plantagen hemleverans. Kan vara värt att kolla. Tomatplantor är jättekänsliga för frost så de måste stå inne mycket längre. Hoppas resterande klarar sig.

Svar: Tack för tips, ska kolla imorgon!
Inga Magnusson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback