Lunchmacka med räkor!

Undrar om min biologiska mormor hade gilla den här smörgåsen? 
 
Jag försökte göra som vanligt, alltså stapla allt på varandra på en brödbit, men det gick inte, blev för högt. Så jag kom på att en del av grönsakerna kunde jag lägga bredvid istället för ovanpå. Letade upp ett uppläggningsfat o bytte ut tallriken. Det gick bra, är alltså två stora rostebröd-skivor under räkor och ägg. Det här är Rolands variant, min smörgås  var betydligt mindre, kanske en tredjedel :- ))
 
Det är så roligt att laga mat som pensionär, jag har gott om tid både att tänka ut maträtter och att laga till. Det är inte alls som förr när mat var jäkt och flera  som skulle mättas på olika tider.  Konsten nu är att variera kött och köttfärs som det vill bli mycket av när boxen är full av vilt. Det måste bli typ kyckling, fisk och skaldjur ibland som här.
 
Och lite kändes som om mina anmödrar var med mig idag, både mamma och biologisk mormor lagade mat yrkesmässigt också förutom i hemmet.
 
Min biologiska mormor, Lisa Sundin / Bladh, har jag aldrig träffat, bara genom släktforskning, för min mamma blev  adopterad. Lisa hade ursprung runt  Giresta, Fogdö, Örsundsbro, Strängnäs. Hennes första jobb var på något slags kurort i Södertälje. Sen kom hon till restaurang Riche i Stockholm ungefär 1914, var kallskänka. Efter det var hon ett tag i Umeå tror jag men där brann arkiven så jag vet inte var. Därefter blev det Göteborg och anrika hotell Eggers fram till mitten 1900-tal. 
 
Min mamma jobbade också med mat både före och efter sitt hemma-fru-liv. Hon gick lanthushållsskola som ung så jag hade förmånen att växa upp i ett hem med odlingar av alla slag och slakt på plats. Maten lagades från grunden och min mamma gillade det, upplevde aldrig det som en börda. 
 
Det måste alltså vara några gener som till slut slår igenom när jag ler medan jag hittar på en ny variant av lunch-räk-macka! 
 
Uppdaterat! Va roligt! Jag fick en kommentar här från hotell Eggers!

Kommentarer
Postat av: Lena

o vad god den ser ut ! älskar räksmörgås

2021-02-04 @ 23:30:56
Postat av: Hôtel Eggers

Åh så fint du dekorerade era räkmackor, det syns verkligen att du har det i generna. Du får komma till oss på Eggers och testa vår räkmacka när det passar. Den går inte av för hackor den heller kan vi lova.

Varmt välkommen och trevlig fredag hälsar vi på Hôtel Eggers.

Svar: Men va glad jag blir att Hotell Eggers sett mitt blogginlägg om mormor Lisa!!! Får tårar i ögonen! Det har varit en plan länge att besöka Eggers och efter pandemin ska det bli av. Det ser jag fram emot!
Inga Magnusson

Postat av: Znogge

Vilken härlig och rejäl räkmacka och visst är det kul att laga mat. Om du inte har testat det så kan jag rekommendera att göra mackan på smörstekt surdegsbröd eller danskt rågbröd som också blir väldigt gott.

Så roligt med kommentaren från Hotel Eggers!

Svar: Tack för tips på god räkmacka! Och visst var det roligt med kommentaren från Eggers! Kändes som en blinkning från min mormor, fick tårar i ögonen! Vi ska åka dit om vi överlever pandemin.
Inga Magnusson

2021-02-05 @ 17:27:34
URL: http://znogge.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback