Om tomaterna!

 Så här ser det ut i växthuset idag
 
 
Jag har plockat bort en massa gula o bruna blad. Vet inte om man ska göra det men det ser så ledsamt ut med dem och en del är kvar. Det syns. Som nedan såg det ut innan jag rensade
 
 
 
Jag gör förstås nåt fel eftersom bladen gulnar. Jag har gissat på allt från för varmt, till för lite näring, för lite vatten.  Till slut har jag landat i att de här stora plantorna helt enkelt står i för små burkar. De är drygt 5 liter stora bara
 
Det är fullt med rötter, verkar inte finnas jord kvar. Borde ha varit 20 liter tror jag, eller en rejäl låda med jord. 
 
Kanske nåt i den här storleken, 20 liter.  De mindre krukorna passar nog bara till busktomater typ. Får fundera på det här Till nästa år blir det kanske en jordlåda med gott om plats istället för så där fyra tomatplantor. Det borde räcka. Växthuset ska ju också vara förråd med utrymme för redskapsförvaring, det finns inte plats för så mycket tomater som det blev i år. 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Definitivt för små krukor och kanske för mycket vatten är min spontana gissning.

Svar: Tror du har rätt. Med för små krukor så blir det mycket vattenblask, torkar fort ut och ständig påfyllning. Det blir nog för mycket.
Inga Magnusson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback