Tisdag älgjaktsveckan!

Det ser ut att kunna bli en fin dag idag  också. Lite kallare än igår, nu är det nog slut med pelargonerna och tomaterna som är kvar ute. Bilden under är från Rolands första pass igår, vy västerut över Tokil!  Jag ska mala köttfärs idag, det blir blandning älg och vildsvin numera. Det nya älgköttet har vi förstås inte fått än utan jag försöker går åt det från förra året.  
 
Sen räknar jag med att få rapporter från Roland under dagen hur jakten går och då uppdaterar jag här. Det blev alltså tre kalvar igår, så det återstår två kalvar och ett vuxet hondjur och tre vuxna handjur på licensen. Kalvarna var små, vilket är ett fenomen de senaste åren, men man såg mer älg än väntat under jakten. Antalet jakt-deltagare stämmer nog ungefär med dem jag skrev om igår. Jaktledare för hundlaget är Roland och Lars-Åke på Elgtån, för folkdrevet Dan Wahlström och Anders Gunnegård.
Uppdateringar under bilden nedan
 
 Uppdaterat 9.30 tisdag; hundlaget jagar väster om Valtjärn o norrut mot Järnsjön, Roland            sitter längst väst mot Tokilsgränsen. Drevlaget jagar öster om guldgruvan mellan     
          landsvägen och Östra Silen.
 
Uppdaterat 11.00 tisdag; första såten avbruten i hundlaget, inget fällt. Två hundar gick ut med älgar, men ingen lyckades se vilka djur det var. Ingen rapport från drevlaget
  
Uppdaterat 13.00 tisdag; andra såten för hundlaget blir här runt Liane, Guttarbol och Hol. Jag såg nyss en älgjägare genom köksfönstret, antar att han sökte sitt pass.   Ingen rapport än från drevlaget
 
Uppdaterat 13.30 tisdag; drevlaget har fällt en tjur en 10-taggare från sjön opp mot vägen in till Lisslerud, skytt S. G., bara att gratulera!
 
Uppdaterat 15.45 tisdag, drevlaget har på tredje såten  fällt ett vuxet hondjur idag eftermiddag, tror att skytten är D. W. Dagens älgjakt avslutad. Till imorgon återstår på licensen tre kalvar och två tjurar.
 
Selfie från idag tisdag ;-))

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback