De nya amaryllisarna blev moln åt Leifs ängel!

De nyutslagna amaryllisarna  hamnade framför trä-ängeln som hänger på väggen. De blev som vita moln för ängeln att vila på.  Ängeln  har bildhuggare Leif på Noretjärn gjort. Jag har haft den länge och tycker om den, ser inte så där mesig ut som änglar brukar. Den här verkar skarpsinnig och har nog en plan. ;- ) 
 
Och ännu längre upp "i himlen" hänger Olle Nilsson - Boberg, född 15 januari 1815, död 18 april 1892. Han är en av  Rolands anfäder.   Olle var son till en ensamstående mamma tror jag, jag hittade i alla fall ingen pappa i släktforskningen, kom från Åskåfjället (stavning?).  Olle  fattade tycke för  Maria Pyttner, kaptensdotter på Nordmarks kompani i Långserud. Han och Maria gifte sig och hamnade på soldattorpet Västra Boda (kanske ordnade pappa Pyttner det?) och de fick ta efternamn efter torpet som brukligt var. De fick alltså heta Boberg i efternam, inte Nilsson. Sen blev det som det blev på den tiden, en massa barn och barnbarn osv. Olle var soldat för Västra Boda Rote 1841 - 1869. Han blev far till bl.a. Karl Boberg. Tror att Karl först var arrendator på Prästgården i Sillerud, sen på Liane, ev. kom han dit 1909. En dotter till Karl Boberg, Ester (Estrid) Boberg blev gift med Gustav Kylén ( son till Afred  o Emma Kylin på Döverud) och de tog över brukandet på Liane.  Ester  blev mamma till bl.a. Thyko Kylén och farmor till Roland.  
 
Så många tankar kan man få av en amaryllis och ett foto! Det är en konst att planera så man har en amaryllis som blommar över juldagarna. De här vita är fina nu men kommer snart att vissna. En till har jag i alla fall kvar, den är röd och den hoppas jag ska slå ut under jul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback