Terminen innan barnen började ettan.

Jag har ju haft turen att ha mina blivande elever i samma hus i förskoleklass. De första åren var det tidsmässigt möjligt för mig att tjuvstarta lite med dem terminen innan de började hos mig i ettan. 
 
Syftet var ju förstås att de skulle lära känna mig och bli trygga med mig, men också att väcka deras nyfikenhet på vad läslärande var för nåt. Jag minns inte nu hur ofta jag fick träffa dem, kanske var det ett par gånger i veckan under en tid. Kan också ha varit en stund varje dag under en kortare tid.
 
Det var inga långa arbetspass, tror att det blev 20 - 30  minuter varje gång. Jag ville ju inte avskräcka de elever som eventuellt hade svårt att sitta still. Några moment fanns med varje gång
 
- Rytm och rörelse från Bornholmsmodellen. Det är ett bra tänk där med att man låter ord och meningar bli klappade rytmer, man liksom bygger in språk och ljud i  kroppen. Den goda effekten av Bornholm finns också dokumenterad av forskning. Det är bra. 
 
- Bokstavsljudgenomgång. Jag brukade hinna med att gå igenom s och o och a. Jag ville att de skulle förstå och kunna använda sammanljudningen av bokstavsljuden till ord. Och att de skulle förstå att de där krumelurerna på pappret motsvarades av ett ljud. Vi letade ord som började på det aktuella bokstavsljudet.
 
- Läsning på talets grund, typ Ulrika Leimar. Eleverna fick också testa att utifrån 
tema som jag gav dem hitta på meningar. En i taget fick de föreslå och jag skrev det de sa   på blädderblocket. Sen återläste vi meningen och jag följde med med fingret under varje ord. Till slut fick eleverna försöka gissa ord när jag drog fingret under raderna. Det handlar alltså inte alls om att urskilja enskilda bokstavsljud, utan att leta efter egna ord som ordbild. Det handlar också om att barnen ska förknippa det talade språket med det skrivna, det är därför man vill att de ska läsa texter de hittat på själva. Och från början vänja sig vid att skapa egna texter, med egna formuleringar och egna ord.  Men detta ska inte blandas ihop med ljudningsläsning utan hållas isär. 
 
Det fanns en del andra moment med också, typ klippa ut bilder på ord som började på aktuellt bokstavsljud, måla fint stora bokstäver. 
 
Detta var en tidmässigt begränsad insats, inte så många timmar sammanlagt som jag och barnen ägnade åt detta. Men terminen före skolstart har de flesta elever en maximal motivation att lära sig nåt om läsning för de vet att detta nya okända kommer de att syssla med nästa läsår. Och jag vann en hel del med detta. Vid skolstart sen i augusti så hade 8- 10 elever av ca 18 - 24 i klassen knäckt koden med läsning och förstod vad det gick ut på. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback