Min lärarbakgrund

 

Min lärarbakgrund

Framöver så kommer jag att skriva en del om min erfarenheter av undervisning under en kategori här på bloggen. Vad kategorin ska heta vet jag inte än, men nåt "Göra en bra klass".  Jag skriver inte om det här ämnet för att jag tror att jag har gjort klasser bättre än någon annan. Det har jag inte. Varje lärare har sin väg att nå fram, beroende på den egna kunskapen och beroende på den aktuella klassen. Och vi behövde dela med oss mycket mer än vi gör av våra erfarenheter.  Nu när jag har slutat jobba så tänkte jag i alla fall ta mig samman och dela med mig av mina. Trodde jag skulle kasta mig över den här uppgiften med liv och lust i slutet på sista jobb-terminen, men det har inte blivit så. Det har gått snabbare än jag tänkte att koppla bort jobb-livet. Jag kommer att lägga inläggen så att det blir en logisk läsning från början till slut i den här kategorin. Och jag lägger ju in inläggen bakåt i tiden. Jag skriver dem i december 2017 men daterar dem augusti 2017. 
 
Tänkte att någon kanske läser och undrar över vem jag är som skriver om detta så då finns en presentation här.
 
Jag har jobbat som lärare på olika sätt sedan 1972 och just nu skriver vi 2017. Jag är alltså inne på lite övertid, född 1950 så är jag egentligen  pensionär sedan ett par år. Jag jobbar som speciallärare i grundskolan men har  med ålderns rätt successivt trappat ner arbetstiden till bara  två dagar i veckan. Det ger tid för reflektion och ihopsamling av ett långt yrkesliv. Mitt största intresse under de här åren har varit hur barn lär sig läsa och vad som hänt när det blir problem. Ett annat intresse har varit hur man kan skapa en bra klass.
 
Det har nog funnits perioder under mitt yrkesliv när jag tyckt att jag har lärt mig en del på området. Men nu är jag mindre säker än någonsin på att jag behärskar ämnet. För bakom varje ny  insikt som eventuellt kommer så inser jag vilket stort fält det finns bakom den, som jag  inte vet nåt om. Det är gigantiskt och behövde forskas på, både av yrkesverksamma och av teoretiker, för vi gissar bara, vet inte mycket säkert. Det jag skriver om är mina egna funderingar och erfarenheter, inget annat, inga eviga universella sanningar.  Och jag skriver inte i någon särskild ordning utan som det faller mig in.
 
Mina utbildningar
 
- Förskollärare
- Grundskollärare åk 1- 7  sv- so
- Speciallärare
- Specialpedagog
- En termin påbyggnad på spec. med läs- och skrivsvårigheter
 
Fristående kurser på högskolenivå
 
- Pedagogik
- Sociologi
- Historia
- Statsvetenskap
- Juridik
 
Min yrkeserfarenhet
 
Åldersintegerat förskoleklass - lågstadium barn 5 - 9 års ålder
Konsulent barnhab omsorg
Förberedelseklass med nyanlända barn
Särskollärare
Klasslärare åk 1-2
Speciallärare grundskola åk 1 - 6
 
Teoretisk pedagogisk grund sedan rätt många år nu
 
Vygotsky
Mary Clay

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback