Förmiddagsrast

När det var dags för förmiddags rast så brukade jag be eleverna tänka efter vad de ville syssla med på rasten och räcka upp handen när de tänkt klart. 
 
Då frågade jag vad han / hon ville göra och fick kanske till svar fotboll
 
Då sa jag att alla som skulle spela fotboll kunde gå ut. 
 
Sen fick nästa svara på frågan vad den ville göra och svaret kunde bli exempelvis  gunga
 
Då sa jag att alla som ville gunga kunde gå.
 
Så fortsatte det tills alla gått ut. 
 
Vitsen med detta var dels att det inte blev så trångt i hallen, några i taget klädde på sig. Vitsen var också att de som inte hade någon given kompis kunde hänga på en aktivitet och följa med ut på den. Detta är också bra för elever som har hörselnedsättning. De har ofta svårt att hänga med i lekplaneringsprat i korridoren när många pratar samtidigt och kan bli stående kvar utan att veta vad de andra gör.
 
Efter förmiddagsrasten fortsatte skolarbetet som vanligt fram till lunch.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback