Drop in

Drop in
 
När jag startade upp med klass så gjorde jag Drop in tid på morgonen före skolstart. Eleverna hade alltså möjlighet att komma in under en halvtimme innan det ringde in. Det förekom inte på min skola när jag började med det och det var kanske inte helt populärt hos kollegorna. ;- ))  Men jag hade sett det vid ett studiebesök på en skola i Karlstad och gillade den mjuka stämning det skapade och lärarens möjlighet till kontakt med varje elev.  Utan Drop in så blev det rätt bökigt i korridoren. Hos oss var det trångt där eleverna hängde av sig kläderna, så när alla 20 - 25 kommit in och skulle försöka klä av sig samtidigt så var det en situation som inbjöd till bråk. Inte så sällan startade skoldagen med att vi måste reda ut konflikter som uppstått på morgonen.
 
Men som sagt Drop in blev det och nu tror jag att alla tillämpar det mer eller mindre. Det finns förstås en fördel med att alla i lärarkollegiet kan ha en gemensam tid i personalrummet på morgonen innan skolstart och öppna dörren för alla elever vid samma tid. Men den fördelen vägde jag mot det positiva med Drop in och då var det ingen tvekan för min del. Det blev Drop in.
 
Eleverna kunde alltså börja komma en halvtimme för inringningen på morgonen. Jag hade då redan gjort undan min morgonplanering för dagen för att finnas till hands för eleverna när de började komma. Den största fördelen med Drop in var ju just att jag fick träffa var och en några minuter varje morgon och prata lite. Inte så sällan var någon förälder med också. Det var guldtid och jag försökte att inte låta något störa de här mötena, tror att jag lyckades varje dag. 
 
När jag hälsat på eleven och den hängt av sig väskan så kunde den välja på att gå ut och leka eller leka inne eller bara vara inne med något eget skolarbete. Regeln med den här tiden var att man måste vara stillsam och lågmäld. Om inte var det ju fritt fram att gå ut. Jag laddade upp med en del lekmateriel, mycket lego och annat för bygg, spel och pussel och sånt. Det fanns förstås tidningar och böcker och ritgrejer också.
 
Från det att det ringt in så gällde undanplockning och så sätta sig på egen plats och kolla i bänkbok tills alla kommit in och var på plats. Det här med bokkoll var för att slippa mellantid som kan trigga planlöst trams för det tog en stund innan de som valt utelek kommit in o klätt av sig. 
 
Handtvätt var obligatorisk för alla vid skoldagens början. Jag startade det eftersom vi hade första omgången svininfluensa då och jag fortsatte med det eftersom jag tror att antalet sjukdagar minskade rejält med en så enkel åtgärd. 
 
Jag var noga med att försöka ha någon form av kroppskontakt med varje elev när de kom eftersom man vet att det ger en serotoninkick, en känsla av glädje och det ville jag att barnen skulle uppleva när de kom till skolan.  Många har regel att ta eleverna  i hand men jag tyckte att det var en onödig virusspridning att jag skulle ta alla i hand, den ena efter den andra.  Några elever ville ha en kram och fick det förstås, men en del ville inte det och det får man respektera. I en så stor grupp som en skolklass så finns alltid några som är överkänsliga för beröring. En lätt  klapp på axel / armen räcker också tror jag, men någon form av kroppskontakt hade vi alltid. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback