Växte genom taket ...

... gjorde den här nästan. Det är en himla gammal krukväxt med sin alldeles speciella historia.
 
Yngste sonen Mattias bodde i Norrköping för länge sedan och jobbade med att göra dataspel där. Sen kom första jobbet i USA, i LA för så där 15 år sedan. Vi åkte till Norrköping för att hjälpa honom att röja ur lägenheten och ta med hem sånt som han inte skulle behöva mer.  Bland detta fanns just den här växten som jag tror är en bananplanta men jag är osäker. Sen har den bara växt och växt, lite varje år. Till slut slog den i taket och började böja sig för att klara av det. Jag pratade med bekanta hur man kunde göra och bestämde mig för att helt sonika kapa den och se om något nytt växte ut, nåt som inte skulle nå upp till taket på länge.
 
Och minsann, efter någon månad så sköt det ut ett skott på stammen. Bild ovan från före och bild nedan från nuläge. Den är alldeles lagom nu. Gäller bara att skydda den från gnaglystna valptänder. Hittills har det gått bra.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Nu är den mer i lagom storlek men jag tycker inte det ser ut som en bananplanta med tanke på bladen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback