Rådjursjakt idag söndag.

Seffrin på jakt idag igen. Och spännande blev det. Vi gick rätt så snabbt, helt överraskande,  på tre rådjur, get och två killingar. De såg och hörde oss inte. Problemet var bara att vi befann oss mellan rådjuren och de utställda skyttarna. Jag lyckades med konster o knep smyga en halvcirkel runt rådjuren, halvt hukande så de inte skulle se mig, fast vi var rätt nära. Tänkte att nu var chansen att de skulle gå åt rätt håll åtminstone 50 - 50. Men de gick åt fel håll förstås, ut mot länsvägen. Efter lite trixande fram och tillbaka där, jag såg dem, så kom ett ensamt rådjur springande åt rätt håll, mot skyttarna. Det kan ha varit så att geten ställde killingarna  för att dra på sig jakten ( har jag sett förr) eller så var det ett helt annat djur som blev stört av jakten. Seffrin följde i alla fall  de andra rådjuren på andra sidan länsvägen, simmade över en bred bäck (inte illa för att vara en tax som vägrade hoppa över minsta vattendrag för ett år sedan! ;- )   ) och jagade dem fortsatt tills de förmodligen simmade över älven vid Tjärnshaget. Åtminstone tog Mikael honom vid älvkanten på "ståndskall". Sen släppte jag honom på den plats där det ensamma rådjuret försvunnit utom synhåll riktning mot skyttarna, men han fick inte upp det djuret så vitt vi vet.  Han drev ett vers men det kan ha varit  på en älgkviga. Efter ett tag kom han tillbaka, klockrent i egna spår. Bra att han går tillbaka i eget spår och  bra om han inte jagade länge på älg!  Efter de här långa, svettiga marscherna i  kuperad terräng så avbröt jag, for  hem, duschade, kammade älgflugor ur håret (bara två idag!) och fikade.  Gubbsen gjorde ett släpp till i ett annat område men det var tomt.
 
Sprillrandes nya radioar har vi. De gamla var helt slut. Det bästa med de nya är att de är mindre, går ner i bröstfickan på skogskläderna och så är det bra ljud förstås.
 Nu söndag kväll försvann alla älgjägare på info-möte med hela jaktlaget angående årets älgjakt. Tror att det är på Tjolitta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback