Fiberrapport. Telia - sista sovjetstaten?

Alltså det finns inte gränser för hur magstarkt Telia kan hantera sina kunder!!! Jag har tidigare berättat om utländska medborgare med  boende i Sverige sedan många år som inte kan använda Telias fiktiva personnummer för att komma in  på Mina Sidor och hantera sina konton utan man måste åka 10 - 20 mil till närmaste butik varje gång man vill göra minsta ändring. Och det trots att kunden haft fast telefoni hos Telia i 35 år, bevisat sin ekonomiska trovärdighet på olika sätt, har egendom i Sverige sedan många år och låtit Telia dra betalningar på autogiro.
 
Vi beställde fiberabonnemang från Telia i våra hus direkt efter informationen på Tjolitta. Här hemma och på Liane gick det bra och kom rätt snabbt. Och det fungerade om än efter  lite mankemang.
 
På de tre andra husen kom aldrig några boxar med routrar och inget hördes från Telia i ärendet. Roland ringde upp  Telia. Till slut uppdagades efter en del funderande att Telia, trots att fiber fanns på plats inne i  husen, inte kunde  fixa något abonnemang för husen  hade inte någon adress registrerad i rätt register, dock hade ingen meddelat oss detta.  Men det skulle ordna sig så fort vi fixat in adress i  registret. Det har funnits adress i något kommunregister för sophämtning och annat förstås, men inte i rätt register för Telia. Så kommunen ordnade det snabbt, (tack!).
 
Men det kom fortfarande inga boxar med routrar och dy. och inget hördes från Telia om de abonnemang vi beställt, så efter ytterligare en vecka   ringde Roland Telia och undrade vad som hänt. Då hade det blivit fel. Adresserna kunde inte hittas. Någon hade inte gjort rätt med anmälan om abonnemang, allt låg i en hög eller hur det nu var man uttryckte det. Och att det fanns fungerande abonnemang i två hus, dvs  här hemma och på Liane,  fanns ingen notering om hos Telia, men nu skrev man alltså upp det. Herregud, har Telia ingen koll alls!!!   Långt telefonsamtal  blev det,  adresser  och önskemål  för de tre hus som ännu inte fått klart med abonnemang  rabblades igen och nu skulle allt vara fixat. Trodde vi!
 
En vecka senare hade vi fortfarande inte fått några  boxar med routrar, inga abonnemang. Inget hördes  från Telia. Idag ringde Roland Telia igen och det lät ungefär så här:
 
Först rabblandet av allt som ska till för att nå fram till rätt telefonkö typ: BREDBAND!, FORTSÄTT! osv. Sen blev det placering i kö med 7 minuters väntetid.
 
En kvinna svarade. Roland drog en snabb resumé av ärendet-
 
- Kan jag få ditt personnummer?
Roland rabblade det
- Jaha här ser jag Liáne - Lihaget  och Liáne. Men inget annat.
- Jamen jag har beställt ytterligáre tre abonnemang!
- Det finns inte med här.
- DET MÅSTE FINNAS MED, JAG HAR FÅTT DET ORDNAT FÖR EN VECKA SEDAN, DÅ VAR ALLT KLART. DÅ FANNS BÅDE ADRESSER OCH ABONNEMANG REGISTRERADE  EFTER  JAG PRATADE MED TELIA!!.
- Vad var det för adresser?
Roland rabblar nu med hög röst, tydligt och nästan bokstaverar de tre adresserna. Och dessutom fastighetsbeteckningarna!
- Jag kan tyvärr inte hitta något abonnemang beställt till de adresserna.
- DET HÄR VAR FAN I MIG DET VÄRSTA JAG VARIT MED OM!! DE MÅSTE FINNAS DÄR. NU HAR JAG HÅLLIT PÅ I TVÅ VECKOR EFTER ATT ADRESSERNA BLIVIT REGISTRERADE I KOMMUNEN OCH HOS TELIA!!
- Vänta lite jag får leta här också, ett ögonblick . (tyst en stund)  Ja men titta, där är de ju!!  Jag har hittat en som heter Liáne T-j-ärnshage. (Hon kan knappt läsa innantill!)  Skam den som ger sig ..... Ha ha ha....!
 
(Kvinnan i telefonen skrattar och tycker att situationen är rolig!!! Tur att hon inte befann sig i närheten! ¨Då hade hon blåst omkull av ilskeluftdraget  efter det flinet)
 
Roland rabblar adresserna en gång till mycket högt och mycket tydligT,  nu verkar det som om det är de som i alla fall finns någonstans hos Telia. Fast de alltså varit svåra  att hitta.
 
Adresserna fanns alltså någonstans på Telia men det var  inte gjorts någon beställning på abonnemangen och inga routrar var på väg. Men nu skulle den här kvinnan ordna allt (Lät ruggigt bekant!) . Hon frågade efter Rolands emailadress och Roland gav henne den med ett ilsket tillägg
- För minst nionde gången får ni min emailadress!
 
Roland begärde att den här gången få en återkoppling från Telia på något sätt om beställningen gått in och funkat! Och det skulle vi få.
 
Hur kan ett företag fungera så klumpigt och fyrkantigt som Telia och ändå ha kunder? Är det en rest av det gamla statliga ägandet som fortfarande genomsyrar företaget och dess kundkontakter? Noll service, noll närvaro! Noll koll på läget!
 
UPPDATERAT KL 22.00 MÅNDAG KVÄLL.
 
Vi skulle få en återkoppling  från Telia-damen som Roland  pratade med i telefon idag. Hon skulle på något sätt höra av sig och tala om var ärendet låg och när vi skulle kunna få abonnemangen  fixade.  Men nu är klockan 22.00 på kvällen och vi har fortfarande inte hört något från Telia. Vi har fortfarande inga besked att ge våra gäster i husen som otåligt väntar på den utlovade datoruppkopplingen!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Telia Kundservice

Hej!

Andreas Göransson heter jag och jobbar på Telia Kundservice.

Vad tråkigt att ditt ärende blivit så här. Självfallet ska du som kund inte behöva beställa flera gånger om, utan det ska fungera smärtfritt direkt.

Om du har frågor eller funderingar så är du välkommen att kontakta oss via chatt, mail, Facebook eller 90200.

Vänligen,

Andreas Göransson
Telia Kundservice

Svar: Hmm... det är ju faktiskt 90200 som vi har ringt varje gång och suttit i kö för att få ärendet hanterat. Och vi har minsann framfört frågor och funderingar. Det har ju inte hjälpt!. Det hjälper ju inte med chat, mail, facebook eller telefon om gjorda beställningar inte tas om hand och effektueras.
Inga Magnusson

2015-06-29 @ 19:58:34
Postat av: åsa

Vad bra att du skriver på bloggen hur dåliga Telia är, då vet vi ju vilka vi INTE ska som leverantör!
Ha dé!

Postat av: TT

Tråkigt! Men jag måste få flika in att vi haft Telia i många år med bredband, TV och telefon och aldrig haft problem så man kan inte döma ut ett företag på en händelse.

2015-06-30 @ 08:29:57
URL: http://tyratok.blogg.se
Postat av: Telia Kundservice

Hej igen Inga!

Du får gärna kontakta oss via formuläret nedan så ska vi se vad vi kan göra för dig:

http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

Vänligen,

Andreas Göransson
Telia Kundservice

Svar: Jag har redan beskrivit våra problem med Telia mycket väl på min blogg. Telia och du är välkomna att ta del av de beskrivningarna. Kortfattat så är det två problem.
1. Telias klumpiga hantering av adresser knutna till fiberabonnemang gör att vi inte kan få bredband förrän 14 augusti enligt vår fiberförening. Jag vill förstås ha bredband tidigare.
2. Utländska medborgare måste rimligen kunna komma in på Mina sidor för att hantera sina abonnemang och inte åka genom halva Sverige till en butik för att hantera sitt abonnemang!

Och sen måste ni ha allvarliga problem med intern kommunikation när Telia abonnemang / kundservice måste sitta i telefonkö en halvtimme för att prata med Telia teknik, vad nu den avdelningen heter. Du är självklart välkommen att ringa mig om du inte förstått vad vårt dilemma med Telia är, men några enkät / polls har jag inte tänkt fylla i. Vi har liksom fått nog av Telia och ni får nog sköta era förbättringar utan min hjälp i fortsättningen. Men som sagt på bloggen har jag mycket detaljerat förklarat hur det ligger till.
Inga Magnusson

2015-07-01 @ 14:32:22
Postat av: Telia Kundservice

Hej igen Inga!

Jag har noterat dina synpunkter och tar dem vidare. Tack så mycket!

Vänligen,

Andreas Göransson
Telia Kundservice

Svar: Bra! Jag hoppas att detta innebär att du kan ordna så vi får våra uppkopplingar nu genast och inte behöver vänta helt i onödan till den 14:e augusti!
Inga Magnusson

2015-07-02 @ 08:20:05
Postat av: Telia Kundservice

Hej!

Om du återkommer via formuläret jag gav dig med kunduppgifter och personnummer så undersöker jag om det går att ordna tidigare.

Vänligen,

Andreas Göransson
Telia Kundservice

2015-07-02 @ 09:25:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback