Fiberrapport: Telia har små antenner i sina routrar ...

... sa han som jobbar på en stor datorteknikbutik i Karlstad. Därför kan man behöva byta ut Telias routrar  mot routrar som har större antenner och därmed bättre räckvidd om man vill köra trådlöst. Om man vill täcka in hela huset förstås med trådlöst och slippa ha kablar. Om man har kabel mellan routern och datorn så får man mycket bättre uppkoppling, då ska man få det man betalt för, minst.
 
Nä vi köpte ingen ny router, Roland köpte en ny surfplatta och den tar upp det trådlösa bättre än hans telefon gör, så det funkar att surfa ändå. Med telefon kan man oftast inte surfa alls så snabbt som med vanlig surfplatta. Och kabel från router till telefonen verkar man inte kunna ha.
 
Annars finns det andra hjälpmedel för att öka signalstyrkan på routern men jag ska inte ens försöka förklara hur de funkar, för det var komplicerat.
 
Förresten är det lite roligt att vi är i samma båt som riksdagskvinna Gunilla Svantorp på andra sidan sjön,  när det gäller dilemmat med att få till rätt adress för sent för att få fiberuppkoppling.  Hon blev lovad fiberuppkoppling inom en timme när hon nu lämnade korrekt adress. Ska bli spännande att se om hon möjligtvis sitter i "en annan båt" i de här sammanhangen och får sin uppkoppling direkt medan vi andra som löste vårt adresskrångel 3:e juni får vänta till 14:e augusti.; - ) Inget förvånar längre i de här sammanhangen. Och vanlig logik är inte användbar för att begripa varför Telia prompt vill ha en adress för post till de hus / adresser som ska ha fiberabonnemang. Kommunens vanliga register för ex sophämtning och annat går inte, inte heller fastighetsregistret. En del hus får aldrig post och har inte postadress och behöver ingen postadress. ?????

Kommentarer
Postat av: Lena

Ja detta ska bli spännande att se hur det går , mig lovade dom ringa eller maila inom 12 timmar och dom har inte mailat än, detta var i måndags
imorgon ringer jag igen

Svar: Hmmm..... det verkar tyvärr bekant att inte höra av sig alls med besked. Har du också haft krångel med adress.? Du får rapportera. Några kunder får återkoppling och problemlösning snabbt medan andra får vänta länge. Gunilla Svantorp fick sin uppkoppling klar inom en timme när hon ringt och anmält rätt adress.
Inga Magnusson

2015-07-01 @ 23:57:45
Postat av: Lena

Ja dom sa att det var krångel med adressen men det var rätt adress och det sa kommunen också, hon förstod inte alls varför dom krånglade hon på kommunen

2015-07-02 @ 08:59:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback