Öster Malma

 
Öster Malma är Jägareförbundets högkvarter med kontor, kursgård och ett litet slott. Där tillbringade vi de två sista dagarna av födelsedagsfirandet. Roland jagade under helgen  med Daniel Ligné som jobbar där som riksjaktvårdskonsulent och Christer H. som han känner från andra sammanhang.  De jagade med vakjakt och vanlig jakt från torn söder om Norrköping och såg massor av vilt. 7 gubbar såg  79 vilt på 125 ha på en dag. Viltet är alltså vildsvin och dovhjort och rådjur i första hand. Det sköts vildsvin och dovhjort på jakten men Roland sköt inget. På lördag kväll avåt vi tillsammans med ett par hundra andra ett fantastiskt julbord med mest vilt. Jag har nog aldrig ätit något så överdådigt. Mängder av hemlagade viltdelikatesser.
 
 
Vildsvinet som fälldes

Dovvilt som fälldes
 
Utsikt från tornen
 
Vi bodde på kursgården och kunde förgylla den förbeställda kalla delikatesstallriken med medhavd champagne
 
Receptionens snygga älg
 
 
Det mörka här är sälkött. Smakade gott enligt Roland som åt.
 
 
Ostbordet till avslut på julbordet
 Jag är ju som vanligt mest förtjust i det kallskurna
 
 
 
Efter själva julbordsätandet så var det dags att ta sig an ett stort bord med kaffe, diverse desserter och hemgjorda julgotter uppe i den fina salen på slottet
 
 
 Vi satt vid brasan förstås.
Roland tyckte jag skulle skriva att detta var allt som var kvar av älgen efter julbordet, så nu skriver jag det ;-)

Kommentarer
Postat av: Gubben

bloggträff i Nyköping, låter hur roligt som helst, hoppas det var trevligt. Fast julbordet ser hur härligt ut som helst nu börjar men längta till julmaten!

Postat av: Pillan

Vad mycket gott ni har fått smaka. Ett år var våra revbensspjäll på julbordet av vildsvin. Jag hade ett barn som rände i kylen hela julen. Inte för att äta knäck eller så. Nej, vildsvinsrevbensspjäll var det som lockade : )

2013-12-05 @ 18:54:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback