Grand Hotell i Stockholm ...

... bodde vi på en natt  under Rolands födelsedagsfirande! Normalt sett så hör det inte till vår prisklass när det gäller övernattning ;-) , men nu var det en del av ¨gåvor från barnen i form av presentkort som vi fått. Och detta var som att kliva in i en annan värld, lite som en utflykt i en annan tid med uniformer och hattar och förgyllningar.

Det var helt fantastiskt och faktiskt prisvärt. Det kostar en del men man får mycket för pengarna både av vänlighet och service.

- Före ankomst så kom ett mail med frågor om vi behövde ha hjälp med något extra i samband med vår kommande vistelse-

- Direkt vid ankomsten så kommer ett par vänliga människor i snygga uniformer fram och hjälper till med bagaget som för övrigt fraktas upp med en vagn.

- På hotellrummet så finns en ask med fin tryffel och ett kort från Martina och personalen som önskar grattis på födelsedagen! Hur kunde dom veta??? Ingen av våra vänner och bekanta hade ringt och berättat eller fixat.

- På rummet finns en kikare så att man kan kolla på den fina utsikten över stan!

- Klockan 19.00 varje kväll så bäddas sängarna upp och görs i ordning för natten.

- Det finns flera fina restauranger med Michelinstjärnor i huset.

- Verandan för frukost och bar är nyrenoverad och kanonfin

- SPA-avdelningen är bara helt suverän och sköts nu av hotellet självt.

- På kvällen i slutet av middagen så kom hovmästaren  fram och frågade om vi var ´nöjda med vår vistelse och bad att med anledning av födelsedagen få bjuda oss på champagne i Cardierbaren.  (Jag blev  rörd över denna omtanke!)

Badet på rummet

Kikare på rummet för att kunna kolla in omgivningarna utanför fönstret

Så här såg sängarna ut när vi kom på eftermiddagen, innan vi gick ner till SPA, vi hade förstås valt ett av de enklare rummen på hotellet. Enklare än så här blir det nog inte.

Klockan 19.00 så bäddades det upp för att förbereda för natten och det fanns en lista på vad rumsservice kunde ställa upp med påföljande morgon.

Vi välkomnades till rummet med tryffel och Martina med personal gratulerade så mycket till födelsedagen"! Vi blev glatt överraskade.
Jättefin utsikt genom fönstret!

Spa-avdelningen var helt suverän. Vi beställde varsin behandling med massage och zonterapi. Man kan vistas i spat hela ankomstdagen och även eftermiddag avresedagen efter utcheckning. Det känns lyxigt. Här ovan o nedan är den stora bassängen.  Sen finns flera bubbelpooler och mindre bassänger och bastu med ånga exempelvis

Besöken vid Fagertärn är ju barndomsminne för mig, nostalgitripp! När min pappa köpte första bilen 1957 så var just vackra lilla Fagertärn i Tiveden ett av de första utflyktsmålen. Sedan besökte vi den lilla sjön flera gånger och de mystiska grottorna i Tiveden.

Kändes lite konstigt men man förväntades byta om på rummet och åka direkt ner till SPA! Himla bekvämt egentligen att slippa ha kläder att förvara i spat.

Vilrum i spat.
Bubbelpool Fagertärn

Här är damernas egen pool, också med vacker mosaik på väggen

Cadier var han som började bygga Grand

Fin dessert en brule på tisdag kväll på Verandan.
Tidigare på tisdags eftermiddag när vi anlände så tog vi en fin spansk tallrik med kallskuret. Det heter nåt på spanska som jag inte minns och så ett glas bubbel till det. Den här rätten presenterades väldigt bra av den som serverade. Mandlarna var verkligen otroligt goda, likaså oliverna. Chutneyn var också kanonfin till detta. Vi åt detta på spanskt vis utan smör. Istället har man en god olivolja till med lite salt för att runda av smaken.
Frukosten på Grands nyrenoverade Veranda var en höjdpunkt under dagen. Där fanns allt i matväg man kan önska sig av kallt o varmt. Och inredningen är så  vacker,  liksom utsikten. ´Medan vi åt satt vi och mindes för länge sedan när vi ibland valde att bo på ett rätt sunkigt hotell vid Sankt Eriksplan, Gustav Wasa,  för att ha råd att åka och äta frukost på Grand istället. På den tiden gick man in till frukosten direkt på verandan och betalade så där 100 - 150 kr för att mumsa på en frukost som gjorde mat överflödig fram till kvällen.

Det finns ett antal delikatesser!

Det bästa glutenfria brödet jag ätit fick jag här, fikon och nötter från Adam and friends i Stockholm De säljer på nätet, jag ska skicka efter.

Diskret i servetten finn invävt GH som i Grand Hotell

Utsikten på morgonen var fin från vår frukost

Servitören citerade en brittisk premiärminister, Churchill, när han kom med den fina drycken som var en gåva från hotellet till födelsedagen:
"Champagne smakar bäst när den är kall, torr och gratis"! Och vi håller med förstås.
Återigen hjälp med bagage ut i taxin efter vistelsen. Lite roligt att vi hela tiden blev vänligt och artigt bemötta trots att vi erkände vår okunskap om hur man bör uppföra sig på ett sånt ställe. I den här världen är vi förstås bara amatörer, men himla roligt att ha besökt  Grand Hotell åtminstone en gång i livet.

Detta var första dagens firande. Det kommer rapport och bilder från resten också. Vi åkte alltså hemifrån i tisdags och kom hem idag söndag.