Kakelmodell och kakel


Kaklet kom med kakelsättaren  måndag. Med två bårder, ett fönster och en dörr att ta hänsyn till så var enda chansen för mig att göra en modell av en kakelrad på golvet under förmiddagen. Gubben mätte upp hela vägghöjden, lade in fönstret på rätt plats och markerade var dörren kom. Då kunde jag lägga ut kakelplattorna som de skulle vara på höjden och justera in alltsammans. Om någon undrar över snöret så är det kakelsättarens mått mellan kakelplattorna; 3 mmm. Den kunde jag använda för att få det hela helt autentiskt. Breda bården fick bli mitt på, då hamnar den mellan spegeln och kommoden. Den smala bården hamnade en två-tredjedelsplatthöjd ner från taket. Det funkar för den måste vara bredare än den smala bården annars ser det jättekonstigt ut och med den storleken så blev det en hel kakelplatta längst ner efter golvet om vi gjorde så. Den måste också befinna sig mellan fönstret och taklisten. Svettigt många saker att ta hänsyn till. Nästan hela natten låg jag vaken och grubblade på det här.





Under dagen drattade det in bilder på kaklandet från gubben, det såg fint ut. Efter jobbet åkte vi förstås direkt ut och kollade. Jag är bara supernöjd, det blev precis som jag tänkt mig, kanske ännu bättre. Golvplattorna ser nästan likadant ut som väggarna. Väggarna är inte färdiga än förstås heller.

När vi väl klarat av detta så var det långt huvudbry över köksfönstret. Det är inte bra där och svårt att få både hygienskt och snyggt. Så lite avkall blir det på någondera för att få ihop det hela. Men det blir inte så dåligt tror jag, nu blir det kakel hela vägen upp runt fönstret upp mot taket.
 

Kommentarer
Postat av: anne

Ja.



Av din beskrivning på kakel och snören och linjer kommer jag bara fram till att när den dagen kommer, då överlåter jag detta med varm hand till andra.

Postat av: TT

Så snyggt det blir!!

2012-03-06 @ 22:13:54
URL: http://tyratok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback