Öster Malma ....

... var vi på under den helgen som gick. Det är Jägareförbundets hemvist med arbetsplatser för centralt anställda, kursverksamhet, yrkesutbildning, viltslakteri, restaurang med viltprofil, praktisk viltvård, boende och  annat.



Det här huset tror jag var svinhus förr, men vackert ombyggt och luktar inte alls längre.


Här i Sörmland ligger det


Det här åt vi på kvällen och det var bara helt suveränt!


Dovvilt såg vi, hanen heter väl hjort och honorna hindar om jag minns rätt. Men de var betydligt skyggare än våra älgar och löpte strax till skogs när de såg oss ute på långpromenad på kvällen.


Viltvatten med andflottar fanns att beskåda.


Såna här växtridåer i jordbrukslandskapet är skapade för att ge skydd åt vilt.


En hel del döda gamla träd fanns efter vägen fram till slottet. Antar att man sparat död ved för att ge hemvist åt fåglar.


Det hade regnat när vi gick så stora sniglar låg på vägen. Den här var verkligen jättestor.


De här svarta skogssniglarna var också talrika. Men vi såg inga bruna mördarsniglar.


Tjärblomstren blommade som allra vackrast och lupinerna var på gång.


Glömde att berätta att man har en ny viltpark, med hägn som besöks av många samt en gårdsbutik förstås med försäljning av viltköttprodukter och annat trevligt som har med vilt och jakt att göra.




Kommentarer
Postat av: Lennart Carlstedt

Ser ut som en vinbergssnäcka - det är inte så att man föder upp dem? Skall hållas pn en diet på salladsblad ett tag innan man äter dem.

2012-06-13 @ 22:11:09
Postat av: Anonym

å va fina bilder du visar:)

Postat av: Herta

Provade du deras knäcke och limpa. jag har bakat bådadera med gott resultat.

2012-06-13 @ 22:33:27
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Lennart: Nja de vi såg låg i vägkanten så i så fall var de på rymmen. Men stora.



Soffie: Tackar



Herta: Nej, det funkar inte för mig med bröd som innehåller gluten. Tyvärr. Men gubben åt med god aptit såg jag.

2012-06-13 @ 22:52:22
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Landkrabba

Min mormor och morfar bor i de trakterna. Mamma och pappa har bjudit dem på julbord några år där men jag har alltid missat det på grund av tentor, jobb eller något annat. Enligt dem har julbordet varit toppen!

2012-06-14 @ 19:29:39
URL: http://landkrabba.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback