Bygget - stenväggen.


Här är nu stenväggen upp till taket på plats, den som hamnar bakom kaminen.  Det var helt rätt att låta den gå upp till taket. Jag tänkte ett tag att bryta den i höjd med öppningen, men det här blir mycket bättre. Sen gjorde vi 2 eluttag mitt på den så att det kan bli belysning från mitten och uppåt och neråt. Då kommer stukturen i stenen att framträda ännu bättre har jag tänkt mig. Än så länge har planeringen stämt. Det är svårt att se allt i förväg när man bygger hus. Det går ju inte att efteråt komma på det där med behov av belysning på en stenvägg. Det måste byggas in från början. Mycket klurande har det varit och god hjälp har jag haft av kloka rådgivare.  

Grubblar lite på om den här golvstenen i annat format ska sättas som kakel i köksavdelningen eller om det blir vitt kakel som alltså tar upp väggfärgen. Det går inte att blanda för mycket i ett så litet utrymme som det handlar om här. Men det kommer att ge sig när köket är på plats. Inräknat vårt eget hus så är detta hus nr 4 som vi bygger och så här långt fram i processen så är det roligt.

Nästa moment här är att göra färdigt taket och få in köksinredet. Sen återstår golven i sovrummen, det ser ut att bli Kährs något trägolv. Sen ska huset möbleras också och där har jag spanat ett bra tag redan. Så här mycket sten kan mjukas upp fint  med exempelvis fårskinnsdynor på köksstolarna.  Jag var på second hand och kollade på gamla pälsar som skulle kunna klippas sönder till såna, de kostar ett par, tre hundra styck.  Annars får man köpa färdiga.

Just nu sliter jag ont med att få till golv och väggar i våtutrymmet, travade runt i två timmar på Stuvbutikens i Karlstad utställning på övervåningen häromsistens. Den är enormt stor. Gick runt med kameran och tog kort på det bästa. Sen hem och titta i kataloger. Och åka ut till huset och fundera. Osv!



Kommentarer
Postat av: Selma

Jag hoppas verkligen att vi tänkt rätt med köket. Ditt bygge ser ju ut att bli hur bra som helst!

Postat av: May Flodström

Det där blir ju toppenbra! Jättefint!

2012-02-05 @ 12:55:48
Postat av: Trolda

Verkligen trevliga bestyr och funderingar du står inför... :) Blir riktigt fint i hela huset tror jag! :) Idéen med mjukt kontra hårt material är klok, och att eventuellt fynda på second hand inte fel. Jag tror du kommer få till det till slut, och det är kul att få följa med i ert bygge!



Trolda - kram =D

2012-02-05 @ 13:34:58
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Gunvor

Du gillar grått va!? Ser ut att bli jättevackert, och lättskött också.

2012-02-06 @ 16:10:50
URL: http://svenska.iedior.se/#home

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback