Bygga hus ...

... ska göras från grunden. Ungefär så här är det uttryckt med amatörspråk.  Först så grävs jorden bort och man fyller på med grus, ett vasst grus som kallas singel tror jag,   annars kommer huset  att flytta sig med tjälen. Och så ska det bli platt under och ledningar ska dras. Pinnar ska sättas upp så man vet var huset ska stå och grunden läggas. Det jobbet görs med ett laserinstrument som inte syns här. Den lilla gula maskinen är en tung padda som man vibrerar med, så att det blir hårt underlag.




Det måste vara helt plant under huset och att det är det kollas med det här instrumentet. Det har något slags mätfunktion som gör att det går att mäta på millimetern. Ojämnheter krattas till så att det stämmer. Gubben är alltså i byggbranschen och jobbar med sånt här. Sen strävar man heter det tror jag och då fixeras pinnarna som visar husets mått.

Ha ha ... nu har jag verkligen uttryckt detta helt på amatörspråk, gubben kommer att vrida sig av skratt, man får nog inte kalla kantmarkeringarna för pinnar och så! Jag var här på byggplatsen med förmiddagskaffe igår på lediga onsdagen, därav bilderna.


Kommentarer
Postat av: Trolda

Jag tycker det verkar som om du vet ALLT om att bygga... ;-)



Bären är Oxelbär - TROR jag.



Trolda - kram :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback