Strömsund ...

... åkte vi till en dag för att shoppa lite extra och se omgivningarna. Det är ett märkligt landskap runt Ströms Vattudal. Det är mytiskt och mystiskt. Jag förstår om Beppe Wolgers blev inspirerad till berättelsen om Dunderklumpen och jätten Jorm. Den kan vi utantill sedan många år när barnen lyssnade på den många hundra gånger!


Men Strömsund är dråpligt på många sätt. Samhället måste vara mindre än Årjäng och ändå är det mesta av trafiken enkelriktad! Fast det knappt kör några bilar alls, inte ens en lördag som när vi var där! Gatorna är hyfsat breda också. Måste vara en idé från en trafikplanerare från Stockholm.

 Sen är mycket stängt också, till och med  loppisen som jag sett fram emot och som skulle vara öppen lördag. Han som ägde den hjälpte en kompis att byta fönster och hade stängt butiken, skulle komma vid påringning stod det på dörren,  men jag ville inte störa och det skulle ta en stund att vänta på hans ankomst. Vid såna arrangemang känns det som om man måste köpa nåt rejält och det tvånget är inte kul att ha över sig på en loppis.

Kolla noga in Ica-butiken bakom älgen! Där finns ett kafé som borde vara berömt i hela Norrland för sina macarons, (heter det väl)  de här fina pastellfärgade  kakorna som ser ut som små biskvier med fyllning emellan. De är nybakade här, smakar ljuvligt och finns i smakerna citron, blåbär och jordgubb tror jag. Citron är bäst.


Kommentarer
Postat av: Selma

Det är till att varit på Flata ser jag. Kanske skulle man beställa lite från Simonsson, just idag har jag tillfälle. Så där vansinniga mängder shopping kan det väl knappast bli annars där.

Postat av: Inga Magnusson

Selma: Hmm Flata??? Simonssons ????

2011-10-31 @ 11:19:51
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Selma

Ica-butiken heter Simonssons handelsbod och Flata är i folkmun namnet på orten Strömsund. Egentligen den platta delen nere vid Vattudalen. Hammerdal heter Utrikes, det är så det är bara. Har man nåt ärende så far man Utrikes eller upp på Flata. Konstigare än så var det inte.



Just idag är maken där för att prata med kommunen så just idag skulle jag kunna få hem lite kakor och kolla om du har rätt.

2011-10-31 @ 11:41:24
URL: http://frunatmaken.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback