Kanin på bjudning!


I Umeå. Jag får ibland fina bilder från barnbarnen. Och här är en.  Båda gillar att bygga miljöer och göra små berättelser. Dels är det nog en läggningsfråga, deras mamma gjorde också massor av sånt, dels är det nog ett resultat av deras skolgång i Waldorfskolan. Där är man noga med att  uppmuntra barnens kreativa sidor.

Apropå kaniner så hade vi det när jag var barn. Och sedan dess har jag aldrig förstått hur någon enda människa kan svälta. För om man har en kaninhane och en kaninhona så har man inom några veckor rätt många kaniner. De är snart vuxna och slaktfärdiga, eller vuxna nog att föda nya små kaninungar. Det borde inte krävas så många för att föda en familj.

Jag hade kaninkött som favvokött under en längre tid som barn, fram tills min älskade Muffungen- kanin  slaktades. Då visste jag ju inte vilken av de tillagade kaninerna som var han och kunde inte äta. Sen dess har jag inte ätit kanin.  Köttet är lite svagt sött, något blåskiftande i färgen men man bör lägga det i filmjölk innan man kokar det och serverar med ris och lämpliga grönsaker och god sås. Min mamma lagade väldigt god kanin.

Kommentarer
Postat av: Gunvor

Små töser är känsliga. Sköter man det inte rätt, så att den hårda verkligheten blir en chock, kan de bli vegetarianer.

Postat av: Inger Maryissa

Så mysig bild !!....jätte-sött !



Kan tänka mig det var jobbigt när din älskade Muffungen -kanin slaktades och du inte visste om det var den som serverades

sådant är ju så känsligt för barn



Jag har ätit kanin en gång och det var när jag jobbade i England

och det var på Juldagsmorgonen.

Jag visste först inte att det var kanin, men tyckte inte alls om smaken

sedan fick jag veta...

Men hur det smakar beror nog på hur den tillreds

2011-11-19 @ 21:45:28
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: TT

Jag tänker som så att om jag som byggde dockhus och barbiehus i papper för att man inte fick det som fanns i affärerna hade hamnat i en Waldorfskola... hmmm... hade det slagit över totalt då? ;o)

Tro inte att jag inte tycker att det är bra att det finns för det gör jag verkligen nu när barns kreativiet hämmas lite av allt TV-tittande och dataspelande. Och jag vet att det finns gott om föräldrar som begränsar detta men... kreativitet har alltid funnits trots allt.

2011-11-19 @ 21:56:35
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Suss

En underbar liten kaninmiljö. Nog tror jag det är en kombination av deras moders kreativa ådra och skolan, precis som du skrev.

Vi hade också kaniner, var det för att ni hade som vi började? Minns inte, gör du? Vi tyckte också det var gott, men idag var det längesedan jag smakade. Hare däremot är väldigt gott, det vet jag.

2011-11-19 @ 23:03:21
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: malin magnusson

Kul att ni fick se moses kanin. sköldpaddan är kaninens husdjur och de väntar besök från två kaniner som åker båt över havet.

2011-11-21 @ 19:53:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback