Telenor är ett skurkföretag ...
... i mobiltelefonbranschen! Nu har det hänt igen, man säljer telefon och abonnemang till människor som bor på platser där deras nät i stort sett saknar täckning!
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kritik-mot-telefonkop-utan-tackning
Så här går det ofta till;
- Kunden får försäkringar att det finns täckning i det aktuella området, men den försäkran är bara muntlig och finns inte dokumenterad, däremot så hänvisas kunden att kolla på företagets egna kartor över täckning och det kan vara dokumenterat. (;Men när Telenor hade en kampanj i Värmland så "råkade" täckningskartorna vara nere för uppdatering!)
- Kunden luras ofta via telefonkontrakt dvs muntligt avtal inspelat.
- Man riktar in sig på småföretag som inte har juridisk expertis och 'som inte har ångervecka eftersom den gäller endast för privatpersoner.
- När kunden klagar på att telefonen inte fungerar så vägrar Telenor alltid i första steget att bryta abonnemanget och många ger upp redan där. Dessutom är det nästan omöjligt att komma fram till kundtjänst.
- Om kunden fortsätter att klaga, även skriftligen så erbjuder man kunden att slippa abonnemanget men att köpa ut telefonerna till ett hutlöst pris.
- Först när kunden hotar med att stämma företaget för att man sålt en vara som inte fungerar så slipper kunden abonnemanget och att betala överpris för telefonerna.
Vi vet för vi har varit med hela processen och lät till slut ett juridiskt ombud sköta kontakten med Telenor. Det kostade en slant men vi sparade in c:a 30 000 kr på att slippa tre värdelösa abonnemang över tre års tid. Men vi vet om personer som inte orkat hålla på och som istället bara betalat och köpt nya Teliaabonnemang.
För någon dag sedan konstaterade vi på jobbet också att Årjängs kommun lyckats trassla sig ur sitt Telenoravtal, det har inte fungerat här ute i obygderna. Man är ju helt beroende av att exempelvis hemtjänstens larm funkar i hela kommunen, inte bara efter E 18 och 172:an.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kritik-mot-telefonkop-utan-tackning
Så här går det ofta till;
- Kunden får försäkringar att det finns täckning i det aktuella området, men den försäkran är bara muntlig och finns inte dokumenterad, däremot så hänvisas kunden att kolla på företagets egna kartor över täckning och det kan vara dokumenterat. (;Men när Telenor hade en kampanj i Värmland så "råkade" täckningskartorna vara nere för uppdatering!)
- Kunden luras ofta via telefonkontrakt dvs muntligt avtal inspelat.
- Man riktar in sig på småföretag som inte har juridisk expertis och 'som inte har ångervecka eftersom den gäller endast för privatpersoner.
- När kunden klagar på att telefonen inte fungerar så vägrar Telenor alltid i första steget att bryta abonnemanget och många ger upp redan där. Dessutom är det nästan omöjligt att komma fram till kundtjänst.
- Om kunden fortsätter att klaga, även skriftligen så erbjuder man kunden att slippa abonnemanget men att köpa ut telefonerna till ett hutlöst pris.
- Först när kunden hotar med att stämma företaget för att man sålt en vara som inte fungerar så slipper kunden abonnemanget och att betala överpris för telefonerna.
Vi vet för vi har varit med hela processen och lät till slut ett juridiskt ombud sköta kontakten med Telenor. Det kostade en slant men vi sparade in c:a 30 000 kr på att slippa tre värdelösa abonnemang över tre års tid. Men vi vet om personer som inte orkat hålla på och som istället bara betalat och köpt nya Teliaabonnemang.
För någon dag sedan konstaterade vi på jobbet också att Årjängs kommun lyckats trassla sig ur sitt Telenoravtal, det har inte fungerat här ute i obygderna. Man är ju helt beroende av att exempelvis hemtjänstens larm funkar i hela kommunen, inte bara efter E 18 och 172:an.
Kommentarer
Postat av: TT
De påstod förr att de använde Telias nät för högsta täckning... uruselt för utanför Västerås funkade det inte.
Postat av: Mia
Telenor har jag bara erfarenhet av när det gäller mobilt bredband. Det fungerar bra för mig... Däremot är jag mäkta irriterad på 3 - de gör reklam om hur bra de är, men jag väntar bara på att den tvååriga bindningstiden ska löpa ut, har ett år kvar. Sedan säger jag upp avtalet, kanske säger jag då även upp avtalet med Telenor för jag har hört flera som har negativa erfarenheter av dem. Ev. går jag tillbaka till Telia, dyra, men tillförlitliga. Via dem kan man koppla in trygghetslarm, fax m.m som det i regel inte går med de billigare varianterna.
Trackback