Aktuelltinslaget om vargattacken ...

... söndag kväll  var väldigt märkligt.  Det presenterades som att en kvinna blivit vittne till att en varg tog hennes hund. (Inte ett ord om att kvinnan själv känt sig hotad) Sen intervjuades (inte kvinnan minsann för hon hade väl gett en annan version av det inträffade) en vargexpert som förklarade att detta som inträffat (alltså att varg tar hund, för något annat hade inte refererats i inslaget!) var extremt ovanligt och att det måste exceptionella omständigheter till.  Herregud, vilken planet bor hon på. Vargar tar ett antal hundar varje år, varav ett antal på gårdsplaner och nära människor. I Värmland och Dalarna tas hundar i närheten av människor och vargar uppträder nära människor utan att ha rabies. Vargexperten rekommenderas ett besök i de delar av Sverige som har haft varg många år och revidera sina bristfälliga kunskaper. Jag tror bestämt att hon behöver lite utbildning om verkligheten. I nuläget är hon långt ifrån trovärdig. Eller också är det svt som inte är trovärdigt och som klipper ihop sina inslag så att experter ska luras att förmedla riggade budskap.  
.
http://svtplay.se/v/2397745/aktuellt/17_4_21_00

Kommentarer
Postat av: Znogge

Jag såg inte inslaget men i tidningen läste jag att det var ett vanligt beteende. Lässpringande hund i vargs revir.... Vissa kan få till det...

Postat av: Lena

Ingenstans i rubrikerna står det att hunden dödades och åts upp.

"Attackerades", "revirstrid", "kvinnans fel som hade hunden lös", "vargungar" mm mm. Språngspåren vid barnvagnen förklarar varför kvinnan chockades.



Brukare kontra betraktare igen!

2011-04-18 @ 08:41:35
Postat av: Ailas

SvT liksom många tidningar kör sina egna, anpassade, varianter, så det är inte märkligt alls att allt fler ratar deras rapporteringar. Tur att Internet finns och därmed en riklig tillgång till information från världens alla hörn.

Varg vid husknuten, nej tack... för min del.

2011-04-18 @ 13:08:24
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Veiken

Varg är inte mitt favoritdjur som du redan vet! Varför håller så många detta rovdjur så hårt om ryggen! Någon tyckte jag skulle gå på KBT, med måna andra för att förstå! Inte denna flickan......

2011-04-18 @ 19:12:26
URL: http://veiken.wordpress.com/
Postat av: soffie

verkar ju knäppt,

svar,ja den första boken var en sannskildring man kan läsa om författaren på nätet,stackare att inte våga berätta för någon,

kram

2011-04-18 @ 22:32:39
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Jo, jag har också svårt att förstå detta resonemang

som det nu har blivit så kommer rovdjuren allt närmare bostadsområden både här i Sverige och i andra länder

och dessa djur beter sig inte alltid som förväntas...

så hur kan de som vet så mycket vara säkra på att kvinnan och barnet inte var i fara..

2011-04-18 @ 22:56:29
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Miria

Hej Inga,



Tack för att du visar intresse. Jag ska försöka ge mina funderingar till dina svar på min kommentar.



Först måste jag säga att jag känner att du "lägger ord i min mun" och drar förhastade slutsatser. Jag har inte sagt att jag är emot något specifikt så som jordbruk, enbart att jag drabbas negativt av att leva i en miljö som är alltför artificiell och kontrollerad.



När det gäller jord- och skogsbruk är jag för de mindre och ekologiskt drivna som har långsiktig hållbarhet som grundtanke. Jag är mer emot de massproduktiva som har stora konsekvenser för den naturliga miljön (och har pengar som grundtanke).



En åsikt jag har kring alla sorters bruk av naturen är att de former som vi ofta kallar omoderna många gånger kan vara mer rationella än de moderna, om man ser ifrån ett större perspektiv. Västvärlden är bra på att se ner på alla sätt som är annorlunda, t.ex. andra kulturers och äldre generationers sätt.



En annan åsikt jag har är att vårt ekonomiska system bygger på ohållbara principer. För att överleva kräver det ekonomiska systemet ständig tillväxt och det är omöjligt eftersom de allra flesta resurser människans liv bygger på är ändliga och dessutom snart håller på att utarmas.



Du skriver: "Nu finns det ju länder kvar på olika ställen på jorden som lämnar mer plats kvar åt det vilda, åt de vilda djuren och åt den vilda naturen. Priset är då en betydligt lägre levnadsstandard."



Jag tror absolut inte att detta är en ofrånkomlig regel. Orättvisan i världen är stor och det handlar mycket om att de materiellt rika länderna är rika just på bekostnad av de mindre rika länderna. Vi behöver fördela våra resurser mer jämt. De fattiga länderna tvingas nu hugga ner sina skogar och plantera exempelvis oljepalm, vilket leder till en enorm förlust av biologisk mångfald och därmed rejält försämrad resiliens vilket kommer drabba oss människor också. När de tvingas använda marken för att odla exportvaror går de också miste om egna födoresurser vilket leder till ytterligare fattigdom. Fattigdom leder till exploatering av naturen och exploatering leder till fattigdom. En ond spiral, rakt nedåt.



Sist, jag vet att det heter viltförvaltningsdelegationer. Hade jag skrivit något annat? I sådana fall var det ett slarvfel. Jag är ganska påläst på ämnet. Jag håller fast vid min ståndpunkt att de olika "intressena" har ojämn fördelning och att brukarperspektivet och de socioekonomiska aspekterna dominerar starkt.

2011-04-18 @ 23:47:34
URL: http://ecoawareness.blogg.se/
Postat av: Miria

Sedan kan man ju diskutera vad levnadsstandard egentligen är och hur det definieras. Min höga levnadsstandard kanske är din låga dito och vice versa?

2011-04-19 @ 01:24:25
URL: http://ecoawareness.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Miria: Jag ska inte argumentera med Dig om Din livsfilosofi och samhällssyn. Var och en får ha sin egen.



Men för att återvända till vargfrågan så tror jag att sammansättningen i vilförvaltningsdelegationerna speglar rätt väl den befolkning som bor i respektive län. De som sitt där representerar ju sin organisationer och vi lever i en demokrati. Om det finns en övervikt för brukarperspektiv och socioekonomi, så får man anta att det är deras intressen som står för majoriteten av befolkningen. Vi lever inte en "naturdiktatur" fullt ut än och det är jag tacksam för, även om det för dem som bor i vargrevir ibland känns så.

2011-04-23 @ 06:54:21
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback