Djur o natur i Skyttmon


Rådjur finns egentligen inte så här långt norrut. Men två gick i alla fall i Skyttmon och de jagades förstås inte alls, de var mer oskygga kuriosa som vi stötte på ibland. Det är get och killing och här är de på väg ner mot Ammerån.


Jag funderade på varför träden är så spikraka här. Kanske för att de är senvuxna i det hårdare klimatet här längre norrut och då växer de rakt upp. Tänkte att Karin L vet nog. Skulle vilja fråga henne när jag promenerade förbi här där det blev så tydligt. Det är efter Ammeråstigen.

Kommentarer
Postat av: Selma

Ibland tror jag att man glömt att informera rådjuren om att de inte finns.

Postat av: Lena

Om du tittar på grenarna på norrlandsgranarna så är de väldigt korta, raka och nedåtriktade. Kanske en anpassning till att de måste bära större snötyngder i norr. Det gör att barrskogarna ser så annorlunda ut. Har jag läst.

2010-11-01 @ 14:55:38
Postat av: Inga M

Selma: Hmm exakt så ja ;-))



Lena: Det kan mycket väl vara så, det såg annorlunda ut.

2010-11-01 @ 23:18:16
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Aha... undrar hur långt norröver de "ska" vara... :-)

2010-11-06 @ 19:46:57
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback