Jamtli i Östersund


Jamtli i Östersund besökte jag när vi var uppe i Skyttmon. Det är ett hembygdsmuseum med ett antal hus uppbyggda som de var en gång i tiden, de finns bakom själva huvudbyggnaden i ett stort område. Sommartid finns där öppna butiker med hantverk och annat tror jag. Nu var det stängt, jag kollade lite på husen.

Jättegod mat lär man ska ha här också, fast jag testade inte. Butiken med konsthantverk var dock suverän och jag köpte ett smycke, en labyrint, kopia från vikingatiden om jag minns rätt.

Man har också just nu utställning av vävnader från vikingatiden. De kallas Överhogdalsbonaderna och  hittades 1919 nerknölade i ett härbre bland bråte i en vedlåda. De är vävda för ungefär 1000 ¨år sedan,  i upprätt vävstol med tyngder som höll väven sträckt. De är gjorda  i s.k. snärjvävteknik. Materialet är lin i bottenväven och ullgarn i figurerna. Garnet är växtfärgat förstås, krapp för rött, vejeblad för blått och vau för gult. Färgerna är fortfarande klara och motiven tolkas som berättelser från den tiden. Det finns dels bilder från asatron, med gudar och symboler, dels bilder som kan ses som propaganda för den då nya kristendomen med motiv ur bibelns berättelser.  


När bonaderna hittades var de slarvigt ihopsydda till ett större stycke och den tråden som använts till det är daterad till 1300-talet.

Men blir lite andäktig av att se tyg som är tillverkat på vikingatiden, 1000 år sedan! Och man blir imponerad över att det gjordes med så hög kvalitet att det fortfarande är vackert med fina färger. Inget köp, slit och släng här inte.

Kommentarer
Postat av: Ailas

Vilket trevligt ställe att besöka! Det hade varit trevligt att göra det under sommartid.



Sedan måste jag vara säga OJJJJJ vilket underbart arbete och vilka mönster i bonaden. Det tycker jag verkligen väldigt mycket om. Inget slit och släng där, nej...



Sv. Skrev ett lite svar till dig på min blogg ang lärarllönerna. :)

Postat av: Selma

Jamtli är ett mysigt ställe. Både för julmarknaden och på sommaren. På sommaren är alla gårdar "befolkade".

2010-11-08 @ 21:38:03
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Herta

På Jamtli bygger an fn en kopia av Håsjö gamla kyrka som har sitt original i in pappas ny där han var barnfödd, Håsjö i Jämtlands inland inte så långt ifrån Hammarstrand. Skall vara färdig nästa år tror jag. Kopian av klockstgapeln finns på Skansen.

Postat av: TT

Det där missade jag under mitt rätt snabba besök i Östersund, vad synd!

Häftigt att tänka hur gammalt tyget är!

Du får gärna kommentera om dansband i andra inlägg, det spelar ju ingen roll var det hamnar.

2010-11-08 @ 22:10:22
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Frikadellen

Åh vacker vackert! Jag gillar folklore jag!

2010-11-08 @ 22:17:24
URL: http://frikadellen.blogg.se/
Postat av: Lotten

Jamtli är otroligt fint. Det var ett tag sen vi var där... Kanske dags att ta sig en tur dit igen...

2010-11-11 @ 20:31:11
URL: http://blottenblogg.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback