Kvinna dödad av varg...

... säger de som undersökt saken i Alaska. Ibland kommer såna rapporter och jag har inte brytt mig om att referera dem. Men just nu så hävdas envist från lite blåögda vargvänner att varg aldrig dödar människor. De har naturligtvis fel. Visst dödar varg människor ibland, även om det inte händer särskilt ofta. De som bor i vargrevir i Sverige är ju gärna försiktiga med att rida ute i skogen,  ta skogspromenader med sin hund osv, vilket minimerar risken för att något ska hända. I en hel del andra länder med vargförekomst så finns inte allemansrätten  och människor har inte för vana att använda naturen så som vi gör här.  Nu verkar det i alla fall  vara en kollega (lärarinna ) som tragiskt dödats.

Annars brukar rapporter om människor dödade eller skadade av varg oftast komma från Indien eller Ryssland. Men de refereras sällan i våra media. De ryska vargarna liknar de Skandinaviska mer än de amerikanska, men ändå verkar det inte som om de ryska förhållandena har intresserat de svenska varg-förstå-sig-påarna. De har hellre åkt på studiebesök till USA och studerat varg! Det är synd för därmed  har man missat en källa till kunskap om praktiken med vildlevande varg i förhållanden som kanske mer liknar våra.

Kommentarer
Postat av: Mia

Självklart så dödas människor av rovdjur om rovdjuret känner sig hotat. Älg är inget rovdjur, men även älg har dödat en kvinna i Sverige som den uppmärksamme läsaren vet.



Jag tycker dock inte det finns rim o reson i diskussionen. Betydligt fler människor dödas av bilar, t.o.m dödas vi av rasande tak, istappar osv. Vargdebatten har blivit så hätsk så jag hade inte tänkt att kommentera den alls mer än jag redan gjort, men nu kunde jag inte låta bli... ;-)

Postat av: Inga M

Mia: Exakt, Du har helt rätt! Skillnaden mellan vargexemplet och de andra är att både Du och jag och alla andra erkänner att människor dödas av trafik, istappar, älgar, osv. Men från de här smalspåriga vargvännerna (och de är inte så få och de syns och hörs i media rätt ofta!) så hävdas med bestämdhet att människor i modern tid inte har dödats av varg. Det glädjer mig att Du hör till de mer sansade, de som accepterar faktum. Därmot så håller jag inte med om att rovdjuret behöver känna sig hotat. Det räcker med en stor portion hunger.

2010-03-13 @ 09:53:28
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback