Veterinär avråder från bärplockning...

... och svampplockning i vargrevir och det är den veterinär som var ansvarig för årets vargmärkning; Hans Boström. Och han föreslår ett förbud för komersiellt plockande i vargrevir.  Detta på grund av riskerna med dvärgbandmask. Den här masken finns i två varianter, en farlig och en rejält obehaglig för människor. Dessutom smittas älgarna. 

Så här skriver Hans Boström bl.a. i ett brev till flera myndigheter;

"Undertecknad, ansvarig veterinär för vargmärkningen i Sverige i år, vill med detta brev göra er uppmärksam på det förhållandet, att vi inte har en aning om huruvida vargstammen är nedsmittad med vargens bandmask. Det har över huvud taget inte gjorts något seriöst försök att fastställa om vargarna är fria från denna parasit sedan vargarna började vandra in i Sverige för 30 år sedan.

SVA som har ansvaret för detta, har endast utfört enstaka undersökningar under de decennier som gått. Min absoluta övertygelse är att man borde ha haft stenkoll på detta från det den första vargen vandrade in.

Drabbar människan
Bandmasken, Echinococcus Granulosus orsakar en sjukdom som drabbar även människan om man får i sig äggen från en nedsmittad natur till exempel via bär eller svamp. Sjukdomen är inte bara anmälningspliktig utan också kopplad till en smittspårningsskyldighet.

Naturen blir smittad från vargarnas avföring. Äggen, som finns på vegetationen, kommer sedan in i älgar och även i människor. I älgen och människan utvecklas cystor, som långsamt utvecklas under kanske tio år eller mer.

Cystorna kan sätta sig i alla organ, men främst i lever och lungor. Råkar de hamna i till exempel hjärnan, kan de orsaka människans död. När vargarna sedan äter upp älgen med cystorna bildas vuxna maskar i vargen. Cirkeln är sluten.

 Inga skyddskläder
I Sverige har vargforskarna och fältpersonalen som hanterat vargarna förmodligen varit övertygade om att vargarna inte var bärare av parasiten. Troligen har Naturvårdsverket och kanske även riksdagsmännen fått den uppfattningen från SVA.
Därför har de som hanterat vargarna har gjort detta utan att använda skyddskläder.

Detta även när man hanterade till exempel den hanvarg som för ett par år sedan vandrade in från Ryssland/Finland. Samtidigt vet vi, att av de vargar som undersökts på den finska sidan, har nästan samtliga varit bärare av parasiten. På sina håll har en tredjedel till en femtedel av älgarna i Finland cystor.

Handskar och overall
Jag kommer framöver att själv använda handskar och overall vid hanteringen av vargar. Likaså kommer jag att tvätta mig grundligt efter avslutat arbete. Sex månader efter årets märkningar kommer jag att låta göra en serologisk undersökning av mitt blod. Denna kommer jag sedan att upprepa en gång årligen i några år. Jag har rekommenderat samtliga tjänstemän som hanterat vargar genom åren, att genomgå motsvarande undersökning.

Jag har också meddelat Naturvårdsverket att jag har för avsikt att avmaska alla vargar i Galvenreviret vid eventuella märkningar, fram tills det är klarlagt huruvida vi har smittan. Tyvärr är en enstaka avmaskning inte hundraprocentigt effektiv. Men jag vill i alla fall ha gott samvete och veta att jag gjort allt vad jag kan för att minimera risken för nedsmittning av svensk natur.

Avråpda från svampplockning
Jag anser också, att man bör avråda från bärplockning och svampplockning i vargreviren tills vidare. Kommersiell sådan bör förbjudas där. Det är sant att man genom upphettning kan avdöda alla parasitägg, men svampen och bären ska ju plockas först.

Alla hundägare i vargreviren bör absolut avmaska sina hundar, om dessa har utfodrats med rått kött eller slaktrester.

 Anmält till myndigheter
Jag har den 24 februari anmält situationen till Naturvårdsverket, Smittskyddsenheten och Jordbruksverket.

På SVA pågår nu en undersökning av de vargar som skjutits under årets början.
Även om denna undersökning inte hittar några parasitägg så anser jag inte att det räcker. Så var till exempel vargarna i Galven, där den ryske vargen finns, fredade under jakten, så ingen varg därifrån finns med i undersökningen. Det krävs en ordentlig kartläggning av läget i alla vargrevir."

Slut citat


Det har funnits varningssignaler om detta problem förut men så länge oron endast uttryckts av vargskeptiker så har myndigheterna inte tagit den på allvar utan betraktat den som en del i ett opinionsarbete mot varg. Nu kommer den från en veterinär som jobbar aktivt i vargprojektet och då får frågan med automatik en annan dignitet. Tyvärr i elfte timmen kanske. Vi verkar återigen vara framme vid ett problem som berör exklusivt Sverige på grund av vår allemansrätt. Här har vi varit vana att kunna röra oss fritt i naturen och skörda av dess överskott, men vargens närvaro inskränker den här friheten ordentligt åtminstone i vargrevir. Detta styrker tanken att man i vargförvaltningssammanhang måste våga in sociala värden, inte enbart biologiska och komersiella.

Uppdaterat: Läser nu i NWT att Hans Boström betraktas som frustrerad och inte trovärdig av Karin Sidenvall. Ursäkta Karin Sidenvall, men det är Du som inte är trovärdig. Du är en av Värmlands mest entusiastiska vargkramare och största jakthatare, Du försvarar vargen i alla lägen. Så fort tidningen ska skriva positivt om varg eller negativt om jägare så är det Din uppgift. Av någon underlig anledning. Förvänta Dig inte att det Du skriver ska betraktas seriöst med de förutsättningarna.





"




Kommentarer
Postat av: Kicki

Här vräker snön ner idag igen, då är det skönt att bara sitta här och mysa....ja en stund iaf...efter lunch skall vi bege oss till karlstad för att besöka Ikea. Mamma och pappa vill ha ny bänkskiva och spis...min lott att ordna det. Ja det är kul att man har förtroendet till det...haha och Ikea är ju aldrig dumt att besöka. Ha en fin söndag. kramen

Postat av: Inga M

Kicki: Vi har varit i Kristinehamn igår och i natt och passerar Karlstad just nu, kl 10 på förmidagen söndag. Då är Du kanske på väg in till Ikea. Jag ska vinka ditåt för säkerhets skull ;-))



När jag var i Kst igår så var det kris, hela stan var utan vatten på morgonen. Men det verkar komma tillbaka långsamt nu.

'

Ha en bra dag på Ikea!

2010-03-21 @ 10:07:21
Postat av: Suss

Det där var ingen rolig läsning, jag som älskar att trava runt i skogen och plocka det som finns just då. I Bergslagsskogarna finns varg, det vet vi, hur vet vi om den är smittad? Inte alls enligt artikeln. Jaha!

2010-03-21 @ 14:56:30
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Suss: Mmmm man kan alltså välja att hoppas att det inte finns dvärgbandmask hos Era vargar dvs fortsätta att plocka o äta,eller också tror man att det finns dvärgbandmask och då blir det sanering + kokning av det plockade. Undrar hur kokade smultron smakar? Det kan bli en ny erfarenhet för svenska folket.

2010-03-21 @ 17:18:48
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lena

Har detta varit okänt för SNV, SNF, Carlgren och många andra enögda, okunniga och föga reflekterande människor?

Varför har vi regler för hundar som passerar landsgränser? Men inte för vargar?

På Kosteröarna finns det redan dvärgbandmask som antagligen kommit dit med tyska båthundar, som inte varit veterinärkontrollerade. Usch!!!

2010-03-21 @ 19:36:19
Postat av: anne

Jag har inte läst parasitologi, men lilla rävbandmasken är också något man oroar sig för inom veterinärmedicin att få in i landet. Den har väl samma cykel och symptom som den du beskriver och värre är väl att räven finns mer utspridd. Om lilla rävbandmasken finns i Sverige ännu vet jag inte, men väl i Tyskland och ev i Danmark om jag inte missminner mig.

2010-03-21 @ 20:14:38
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback