I Västerås och Surahammar ...

... finns min byrå, den jag nu till slut hittat efter ett antal dagars letande i hela Sverige på nätet. Den finns i en möbelaffär som heter Aders i Sura och en som heter Hem Möbler eller nåt sånt i Västerås.

Himla synd att Västmanland ligger så ocentralt numera. (Var det inte en gång i tiden, jag är född på Linde BB och mina föräldrar bodde i Fellingsbro då, så där blev jag instämplad som samhällsmedborgare.)

TT håller nog inte med mig om det ocentrala . ;-))

Affären i Västerås skickar i alla fall byrån mot en mindre avgift om jag beställer den där, men jag skulle ju ha velat se den först, klämt lite på den och skakat på den. Tänk om detta också är ett plastiskt rappel!? Får fundera lite till.

Nu åker vi till Snarkil för att umgås med goda vänner istället för att grubbla över byråars förträfflighet. Jag har gjort en islykta att ta med, måste skriva om den sen, eller om formen rättare sagt, himla finurligt uträknat.

Sen tar jag gärna emot tips på kalkon-göring. Det ska bli nåt sånt imorgon. Vi äter hemma. Glada är vi att det blev slutsålt på Tjolitta ändå, utan oss.

Kommentarer
Postat av: Selma

Men vilket jobb de genomfört med att flytta hela Västmanland. Skicka TT att kolla kanske? Det är svårt det där med klämma och känna på avstånd.

Postat av: anne

Jag har visst missat den här byråhistorien...

2010-12-30 @ 18:00:28
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Lena Bennet

Recept är bara till för att få inspiration av. det fick jag av detta häromdagen. Apelsinsamken var inte dum. Lena

År: 2007, nummer/sida: 20/106

Fylld kalkon

En 6-kilos kalkon tar ca 4 timmar i ugnen och sedan bör den vila en stund innan den trancheras. Den goda fyllningen är det medvetet för mycket av. Fyll en del i kalkonen och gratinera resten i en ugnsform när kalkonen är klar.

Det här behövs till ca 10 pers:

1. Fyllning: Plocka inkråmet ur kalkonen och torka ur den inuti. Halsen används till såsen så spara den. Finhacka lever och hjärta.

2. Blanda aprikoser och mandel med Grand Marnier i en skål. Finhacka lök och selleri.

3. Hetta upp smör i en stekpanna. Stek lök och selleri på

medelvärme ca 3 min. Öka värmen, lägg i färs, hackat hjärta och lever. Fräs ca 3 min. Krydda med peppar, salt och timjan. Blanda med aprikos och mandel.

4. Värm vatten och buljongtärning tills tärningen löst sig. Låt svalna. Rör ner buljongen och smör i färsblandningen. Blanda sist ner rivet bröd.

5. Kalkon: Sätt ugnen på 175°. Dela apelsinen och lägg i fågelns buksida som stopp. Fyll kalkonen från halsänden. Den ska fyllas löst. Lägg resten av fyllningen i en smord ugnssäker form och ställ åt sidan. Knyt ihop fågeln så vingar och ben hålls tätt mot kroppen.

6. Lägg den med bröstsidan uppåt i en långpanna. Gnid in fågeln med salt. Smält smör och blanda med pressad apelsin. Ös fågeln med lite av det och täck med folie.

7. Stek kalkonen i ugnen 1 timme innan du öser den igen. Fortsätt att ösa fågeln då och då tills smörblandningen tar slut och därefter med den sky som bildas i långpannan.

8. När kalkonen varit i ugnen ca 3 timmar kan folien tas bort. Ta också till vara den sky som bildats så den kan användas i såsen.

9. Den sista halvtimmen kan ugnstemperaturen eventuellt ökas till 200° om kalkonen behöver mer färg. Kontrollera innertemperaturen i bröstköttet. Vid 70° tas kalkonen ut, då är bröstfiléerna färdiga. Låt vila under folie ca 30 min. Låren behöver oftast längre tid för att bli färdiga, ca 80° innertemperatur.

10. Strö rivet bröd och timjan på fyllningen i ugnsformen. Gratinera mitt i ugnen tillsammans med låren ca 15 min. Fyllningen serveras varm.

11. Skiva bröstfiléerna och skär låren i bitar. Servera med fyllningen, sås, potatis och brysselmix.



Gör så här:

1 hel kalkon med inkråm

(ca 6 kilo)

1 msk salt

1 apelsin

steksnöre

långpanna

ugnsfolie

50 g smör

1 dl pressad apelsin

Fyllning:

1 1/2 dl hackade torkade

aprikoser (ca 100 g)

1 1/2 dl skållad, skalad och hackad

sötmandel (ca 75 g)

1 1/2 dl Grand Marnier, apelsin-

likör

1 stor gul lök, finhackad

2 1/2 dl finhackad blekselleri

(ca 125 g)

2 msk smör

300 g fläskfärs

1/2 tsk nymald svartpeppar

2 tsk flingsalt

1 msk finhackad färsk timjan

2 1/2 dl vatten

2 tärningar hönsbuljong

75 g smält smör

3 dl rivet vitt bröd (ca 50 g)

Till gratängen:

1 dl rivet vitt bröd

1 msk finhackad färsk timjan

2010-12-30 @ 19:24:23
Postat av: Suss

Du, man kan ta sig till Örebro, sova en natt i rummet jag kallar "krigszonen" och sen en sväng till Västerås för att klämma på byrån.

Krigszon är inte så farligt som det låter, jag har tagit bort det mesta för att renovera och nu när jag ser hur eländigt de andra 20 renoveringarna är gjorda ska jag nog leja bort alltihopa. Så.... det står där och väntar som en sorglig rest av ett tidigare gästrum! Kom du bara! Gott Nytt År på er förresten.

2010-12-30 @ 19:40:31
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Daniel

sommarsemester dit?

2010-12-30 @ 21:58:46
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: TT

Haha, det här är ocentralt, i alla fall Suuuura!

Jag kan gå in och skaka på byrån och fotografera den i alla vinklar och vråer om du vill.

2010-12-30 @ 22:17:44
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: TT

Haha, läser Selmas kommentar nu. Sedan 1963 har då inte jag märkt någon förflyttning av landskapet, bara jag som förflyttat mej.

Kontintentalplattan ligger fast här! ;o)

2010-12-30 @ 22:20:35
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: herta

Men snälla Västerås som är en så trevlig stad. Ta med gubben upp i toppen vad den nu heter på ett glas vin och titta på utsikten som är kanon. Kanske skall Du vänta till i vår, jag vet inte? Har vi fått se nägon bild på den ev tilltänkta byrån? Måste ha missat detta?

2010-12-30 @ 22:54:40
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: herta

Men snälla Västerås som är en så trevlig stad. Ta med gubben upp i toppen vad den nu heter på ett glas vin och titta på utsikten som är kanon. Kanske skall Du vänta till i vår, jag vet inte? Har vi fått se nägon bild på den ev tilltänkta byrån? Måste ha missat detta?

2010-12-30 @ 22:56:04
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Suss

Ohoj, jag hittar inte min kommentar, var den inte rumsren?

2010-12-30 @ 23:07:32
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Alla: Tack för uppmuntrande tillrop! Nu har jag kommit hem från god mat hos goda vänner i Snarkil och läser.



TT, jag är förstås tacksam om du vill ha besvär med att klämma och ruska på min tilltänkta byrå. Den tycks finnas enbart i Västerås och Sura. Jag har sökt på nätet som en galning, timme efter timme.



Suss: Det blir nog hur som helst ingen resa österut inom den närmaste framtiden. Jag får lita på distansforskningar när det gäller byrån och lita på min intiution samt hålla tummarna att det ska bli rätt. Men tack för snällt erbjudande.



Lena: Stort tack för receptet, jag köper det mesta av det till i morgon.



Selma: TT har snällt erbjudit sig att klämma och skaka på min byrå, vi får se vad det blir.



2010-12-31 @ 00:53:21
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Låt oss få höra fortsättningen... om det blir någon affär eller ej.

2011-01-02 @ 11:09:50
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback