20 vargar ...

... ska skjutas i årets vargjakt i Sverige totalt och därav 6 stycken i Värmland. Man drar ner antalet från förra året eftersom man konstaterat ovanligt många vargar som dött under året av andra skäl. Två drunknade efter att ha varit sövda av forskare och ett antal andra har hittats efter olika typer av olyckor, påkörda exempelvis. Man räknar med att därmed hålla vargstammen intakt på drygt 200 individer och påbörja arbetet med att få in nya gener via valpbyte i lyor eller att ta ner norrländska vargar till mellansverige, eller ta in vuxna vargar utifrån. Men det senare alternativet är komplicerat eftersom man behöver ha karantän så att djuren inte sprider rabies eller dvärgbandmask eller annat otyg.


Bilden från vargjakt i Norska Rendalen för några år sedan.

Kommentarer
Postat av: anne

Hjälps inte. Jag har svårt med bilder på döda djur. När jag var litet nästan grät jag när jag såg döda sparvar.

Postat av: Inga Magnusson

Anne: Att se djur lida har jag svårt för, men ett djur som levt bra och sedan fått bli avlivad så snabbt och smärtfritt som möjligt har jag inga problem med. Vi ömkar och matar o pysslar med de vilda djuren runt vårt hus och lägger ner mycket tid på viltvård, men det är också en del i viltvården att begränsa olika viltstammar så att balans råder. På så sätt blir det mångfald i vår natur, inte enfald ;-)

2010-12-17 @ 18:00:39
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Jodå. Jag har inga problem med jakt i sig, det är bara döda djur jag inte tycker om att se. Maken som växte upp med en naturkonservator till pappa med verkstad i garaget har andra erfarenheter i bagaget än jag.

2010-12-17 @ 20:22:37
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Gunvor

Grattis Värmland! Här i Västra Götaland fick vi bara två. Skulle behöva lägga till en nolla.

2010-12-17 @ 22:55:22
Postat av: Inga Magnusson

Anne: Ni som har mycket vildsvin i markerna (antar jag) har ju förutsättningar att få mycket varg också.



Gunvor: Hmmm, jag vet inte om det är så mycket att gratulera till. Bakom detta antal avskjutningar framöver döljer sig en stor vargstam som ställer till mycket bekymmer för tamdjursägare, hundfolk och jägare.

2010-12-18 @ 06:57:14
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback