Wadköping i Örebro



Medan andra städer har en hembygdsgård eller så, så stoltserar Örebro med en hel stadsdel av gammaldags bebyggelse: Wadköping. När jag bodde i stan i slutet på 60-talet och början på 70, så bodde det människor i husen så det var en levande del av Örebro, det var främst konstnärer med egna ateljeer. Hur det är nu vet jag inte, men lika charmigt är det att gå runt här. Man brukade förr ha uppträdanden ¨på någon av innergårdarna. Nu fanns försäljning av hantverk och kaféer och annat.




Nära Wadköping ligger Stadsparken. Jag hade hoppats på att få se några blommande rosor i den fantastiska rosenträdgården, men de var nästan slut nu. Det fanns dock mycket annat vackert att se på.


Stadparken är otroligt vacker, ligger nära Svartån och alltsammans gångavstånd från centrum. I parken finns en jättefin lekplats som drar barnfamiljer. Det var många där nu när jag besökte parken. Landskapsarkitekter har fått bygga upp fina små rum i trädgården, där finns otroliga skapelser. Och så Parklek, precis som förr och en scen förstås som för dagen intogs av valkampanjande (s). Jag tog en lång rask motionspromenad runt och genom hela anläggningen och bar njöt av anblicken och nostalgitrippen.

Kommentarer
Postat av: Inga M

Nu kan man kommentera här, det gick inte förut. Men jag fick en varning om det och lät publicera om inlägget, då funkar det.

Postat av: TT

Där har jag aldrig varit, måste nog helt klart bli ett besök!

2010-09-01 @ 08:46:16
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Selma

Där är så galet pittoreskt. Lite häpen blev jag allt av att hamna där en gång.

2010-09-01 @ 14:58:37
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Suss

Det bor fortfarande folk i Wadköping, konstnärer och lite "vanligt" folk också har jag för mig. Jag gillar att gå där, trots det knöliga underlaget.

2010-09-02 @ 22:48:43
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Mia

Det är mysigt att gå i sådana här miljöer. Tror man kan likna Wadköping vid Smedbyn i Huskvarna!?

2010-09-05 @ 10:48:46
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback