Lekfulla vargar??

Om det  är så här vargar leker så vill jag inte träffa på någon lekfull en i skogen. Och inte skulle jag vilja att något barn  träffade på någon lekfull varg i skogen heller.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/varg-angrep-besokare-pa-kolmarden-1.1146688

Både djurparkens personal och vargforskare försäkrar med manisk iver att det inte var farligt, att vargar inte är farliga, oavsett om vargar biter av tår eller biter i arm, att det bara var på lek och armen råkade komma i kläm vargen menade inte att bitas, man försäkrar igen att man inte behöver ändra på någonting för umgänget med vargar är inte farligt osv osv.

Nu måste ju händelsen förklars och man spekulerar i att

1.  "Vargen var i puberteten och därför lite fladdrig" (Hmm finns  fladdriga pubertetsvargarna ute i vilt tillstånd också, eller är alla vilda vargar stabila vuxna som har slutat leka vilda bitlekar???? )

2. "Kvinnan i fråga har nog gjort en oförsiktig rörelse" (??? Hon satt på en sten och vågade inte röra sig säger hon. Kanske vore det bra om vargförståsigpåarna informerade dem som bor i vargrevir vilka rörelser som är olämpliga nu när många går till skogen för att plócka svamp och som kanske vill undvika att "leka med vargar")

3. "Kvinnan hade nog en intressant doft" ??? (Återigen bra om vi vanliga dödliga kan få veta vilka dofter som tänder pubertetsvargars intresse så vi kan låta bli dem) 

4. "Kvinnan hade en fladdrig tröja och det ska man inte ha i umgänget med vargar" ( Vore kanske inte fel att informera dem som bor i vargrevir om vilken klädsel som är lämplig om man vill slippa "leka med vargar") 

 För mig är det här ytterligare ett solklart exempel på konsekvenserna av att media och rabiata vargvänner (+ forskare och djurparkspersonal!) envisas med att beskriva vargen som ett totalt ofarligt djur för att bana väg för en positiv inställning till vild varg i Sverige. Djurparkspersonal och besökare tappar respekten för stora rovdjur och nonchalerar säkerheten. Och det blir för dålig förståelse i opinionen för kraven på möjligheten att ta bort vargar som rör sig nära människor. Det handlar om djur som i grunden är oberäkneliga och farliga, det kan man inte bortse från.


Kommentarer
Postat av: Tessan

Det mest störande är att alla säger: det är ytterst ovanligt att vargar attackerar människor men det beror nog antagligen också på att människor sällan kommer i närkontakt med vargen. När de gör det så går det nog oftast åt pipan.

Postat av: Ailas

Jag vill absolut inte heller leka med en varg, inte nånstans. Kände mig betydligt säkrare när jag nyss lekte med lille Sotis här.

2010-08-02 @ 13:24:13
URL: http://ailas.svenskablogg.se/
Postat av: Suss

Jag bara undrar, vad skulle hon in där att göra? Jag tycker det var ett otroligt dumt tilltag, både av guiden och henne. Jag hade inte gått in!

2010-08-02 @ 23:08:25
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Tessan: Du har rätt, absolut.



Ailas: Nej inte om det här blir konsekvenserna.



Suss: Visst! Och det är vad jag menar med mitt inlägg, det här gullandet med de stora rovdjuren i media har gett såna här resultat; folk tror inte längre att vargar är farliga, för det står i tidningen och det säger dom på teve.

2010-08-02 @ 23:30:57
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Inga, har inte Fantomen en varg???? Tam och fin! Eller minns jag fel? Fast det kanske är mer än någon enstaka guide som läser Fantomen numera!

2010-08-03 @ 00:26:25
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Suss: Jo, Devil hette han. Jag prenumererade på Fantomen, ha ha...! Och Devil var ju snäll men då sägs ju klart och tydligt att han var en tam varg. Fantomen spred inga irrläror om att vilda vargar var ofarliga.

2010-08-03 @ 09:42:47
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback