Jaktia på Aspholmen Örebro...





... har ett jätteutbud av kläder för jakt och fritid. Jag köpte den här jackan, Beater,  nu när jag var i Örebro, fast min är
orange inuti. Den är alltså vändbar så att jag kan ha den orange sidan utåt när jag går med hunden och vill bli sedd (och inte skjuten!). Den här är inte allra tjockaste utan en jacka som går bra att ha nu under hösten i skogen utan att man blir för varm.




Byxor som jag köpte till den jackan heter Impala Extreme. 




Sen valde jag ut en tjock jacka att ha när det blir kallare, en New Moose.


Här är Moosebyxorna, också lite tjockare.

Jag väljer ofta Pinewoodkläder till skogen. Det är inget högstatusmärke och inte speciellt dyrt. Nu fick jag två ställ för under 4000 SEK. Det kan man ledigt få betala för enbart en jacka av ex märket Chevalier. Men kvaliteten på Pinewood duger för mig, det är ett vattenavvisande membran i tyget och det håller vätan på avstånd hyfsat. Ok det är inte Gore Tex, men ett eget märke för Pinewood. Jag har haft det förut och det är helt ok.

Bäst med de här kläderna är att frusna jag får varma skogskläder. Det finns huva på jackorna. Det vill jag gärna ha eftersom det skyddar för regn och blåst och samtidigt håller myggor / älgflugor och andra flygfän ute. Det saknade jag på min gamla numera rätt slitna jacka. Sen är alla kläderna mjuka och tysta och lätta. Det är hemskt att gå i skogen med prasslande, stela  eller tunga kläder. 

Den snälla kvinnliga expediten hjälpte mig också att hitta rätt storlek. En herrstorlek som heter D 96 passar mig perfekt för byxorna. Då slipper jag lägga upp byxbenen och får lite rymligt i midjan för tjockare tröjor. När man har stövlar eller kängor så är det bäst att inte ha för långa byxben, de får gärna sluta  ovanför foten för min del.  

Men Jaktia är i alla fall en bra affär med ett stort sortiment av fritidskläder, både för herr och dam. Jag fick trevligt bemötande i  Örebro och god service också, byxorna som inte fanns i rätt storlek skickar man hem till mig. Bara en sån sak! (Och jag har inte betalt för att skriva det, men jag tycker att de förtjänar många kunder. Tack Thomas i Hallsberg för tipset via gubben!)

Kul att få skriva om kläder på bloggen, det är ju inte så ofta! ;-))




















Kommentarer
Postat av: Herta

Kul att läsa om Dina inköp. Själv har jag nyss köpt mina första vandrings/treckingbyxor. Det är kul för mej.

Postat av: Suss

Väldigt glad blev jag över den oranga insidan, just för att du inte ska bli tagen för älg, hjort, ren, "häst" eller vad det är man kan bli förväxlad med under jakten. Använd den då är du snäll!

2010-08-30 @ 21:54:19
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Selma

Jag kommer att behöva bra stövlar som mina klena fötter orkar gå i och dessutom ett bra "hundställ" för spårkurs och annat.

2010-08-30 @ 22:29:48
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Inga M

Herta: Ibland är det roligt att köpa kläder men oftast inte.



Suss: Ha ha ... jo den används.



Selma: Jag rekommenderar Jaktia men det finns säkert fler som är bra.



2010-08-31 @ 07:10:35
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback