Uppdaterat svininfluensa

Enligt DN för ett par dagar sedan var risken 1 död per 250  smittad i svininfluensa. Enligt svt  3:e september så är det 1 död per 2000 smittade som gäller. Den siffran låter lite mer realistisk men rätt hög också.

Om jag översätter den till Årjäng och det stämmer med var tredje invånare som enligt kalkyl kan smittas, så blir det  en till två människa som kommer att avlida p.g.a. influensan i vår kommun, en av dem ur riskgrupperna och en helt frisk. Ja om man räknar genomsnittlig kalkyl förstås.  De här siffrorna förutsätter att ingen hinner vaccineras innan influensan når kulmen.

Jag känner tveksamhet inför vaccination. Jag känner en viss tveksamhet inför allt vaccinerande. Men en aspekt är ju att genom att vaccinera sig kan man hindra att ett antal människor blir jättesjuka i influensan och några avlider. Jag tänker också på spädbarn som inte kan vaccineras, de måste skyddas genom att vi andra inte blir sjuka / inte smittar dem och genom att de hålls lite isolerade under den tid som influensan pågår som värst. Kanske har vi alla ett ansvar för varandra också när vi bestämmer oss för vaccination eller inte.

Kommentarer
Postat av: Marie

Ja, jag går också i liknande tankar som du här ventilerar. För mig är det just ansvarsbiten som är en svår fråga när det gäller vaccin. Jag tänker både på ansvar för samhället i stort, men också för ansvaret inom familjen. Mina flickor(alla tre) kommer att lita på det beslut som jag själv tar, vilket faktiskt innebär att hela ansvaret kommer att ligga på mig att "välja rätt". Vaccinerar vi oss och det slår fel så kommer ansvaret att vara mitt och tvärt om. Jag vet att det inte är PRECIS så men nästan så är det i alla fall. Ansvaret känns tungt tycker jag.

Postat av: Lena

Idag hörde jag en klok människa, som förklarade att det är för tidigt att räkna statistisk på svinsjukan. Det är för få sjuka och dödsfallen räknas än så länge som slumpfall.



Därför kan man inte räkna om siffrorna och göra dem allmängiltiga för hela eller delar av landet. Låter vettigt och lugnande i mina öron.

2009-09-03 @ 22:10:51
Postat av: Inga M

Marie: Jag har svårt att bestämma mig för vaccin eller inte. Den här aspekten med ansvar för andra genom egen vaccinering har trängt på nu de senaste dagarna.



Lena: Det verkar rimligt att dödsfallen är för få för att göra vettig statistik. Framför allt måste det vara vanskligt att beräkna antalet döda i förhållande till hur många som är smittade. Man vet ju inte hur stort mörkertalet är över smittade. Kanske nästan alla få sjukdomen i mer eller mindre lindrig form. Eller också är det färre än man tror och andra sjukdomar misstolkas som svinet.



Tidningsskriverierna tenderar att ibland bli lätt absurda i jakten på läsare.

2009-09-03 @ 22:56:43
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Ja, det är det som är "kruxet" att det kommer olika information hela tiden.

Själv känner jag också tveksamhet när det gäller den kommande mass-vaccinationen.

Fast visst har vi ett ansvar för varandra....

Hoppas bara att vaccinet är säkert och utan alltför negativa biverkningar.

Men man får väl lita på att sjukvården vet vad de gör.

Men nu vet man inte när det startar eftersom vaccinet ska bli godkänt av EU först.

Kram

2009-09-03 @ 23:48:35
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Det där med 1/250 förstår jag inte var du har hittat, det är en siffra som inte ens återfinns i de värsta scenarierna. Bland de värsta brukar 1/20 000 uppges. Just nu har vi ett dödstal i Sverige på 2/100 000 laboratoriverifierade fall. I själva verket är dödstalet betydligt lägre eftersom bara en mindre del av fallen verifieras. Läs uppdaterad info från Smittskyddsinstitutet; http://smittskyddsinstitutet.se/nyainfluensan/aktuellt/hur-manga-kan-komma-att-do-av-den-nya-influensan

2009-09-04 @ 21:58:38
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Inga M

Annaa: Karin Bojs i DN 31 aug. Du hittar länken om Du scrollar ner en bit i förra inlägget om svininfluensan. Så här skriver hon bl.a.



"Storbritannien räknar exempelvis med drygt 13.000. Det skulle innebära att risken för en smittad britt att dö är ungefär en på tvåhundra. Det ligger lite högre än uppskattningarna från Mexiko, som räknar med ungefär en död per 250 smittade. Andra forskare tror att dessa siffror ligger i överkant, med tanke på det stora mörkertalet smittade.



Men mycket pekar mot att svininfluensan är snäppet farligare än den vanliga säsongsinfluensan. Den brukar döda ungefär en på tusen. Och det handlar nästan uteslutande om gamla, svaga och sjuka människor."

2009-09-04 @ 22:57:27
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Ingermaryissa: Jag vacklar i frågan om vaccinering eller ej. Men just nu väger det tungt att jag inte vill smitta andra.

2009-09-04 @ 22:58:22
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lotten

Jag lutar också mot att vaccinera mig av samma skäl. Att inte smitta andra, i synnerhet barn som inte får vaccinera sig.

Statistiken är väl delvis baserad på vad som hänt i andra länder där influensan hunnit längre trodde jag... Fast samtidigt så är ju mörkertalet stort på de som smittas.

2009-09-05 @ 12:43:14
URL: http://blottenblogg.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback