Älgars sexbekymmer...

... håller på att försvaga hela älgstammen.

Gubben har varit på älgmöte i kväll. Det betyder inte att han har träffat en massa älgar utan en massa älgjägare. Och så här ligger det till för att uttrycka det hela enkelt (och säkert ovärdigt skogens konung).

Älgjägarna har gjort fel. De har skjutit för många stora snygga tjurar med mycket horn. Nu är de här tjurarna uppskattade, inte bara av jägare, utan också av älgkor. Och mycket mer än man tidigare anat. Älgkor är kräsna och  tänder alltså inte på de små pinniga tjurar som blir kvar i skogen. Det betyder att de brunstar inte ordentligt vid åsynen av det som på jägarslang kallas "cykelstyren" och blir inte dräktiga.

Eller ja, de går i alla fall och suktar in i det längsta på säsongen och hoppas på att det ska dyka upp en riktigt stor  snygging med en tjusig hornkrona. De kalvar som  föds, när älgkorna till slut ger upp, eller hur de nu resonerar,  föds för sent på säsongen. De går in i sin första vinter alldeles för små och hela älgstammen blir för vek, eller hur man ska uttrycka det.

Ungefär så där ligger det till. Rätta mig om jag fått nåt om bakfoten!

Nu har i alla fall i stort sett alla jaktlag i Årjängs kommun ställt sig bakom en plan för förbättra älgstammen och man vet att det fungerar på bara några år:

- Fäll endast en kapital tjur per 1000 ha. (Mer än 5 taggar med sidan mot skytten)
- Skjut små tjurar och små hondjur, 50 % av varje.
- Stora hondjur sparas.
- Tjurar från 3 taggar och uppåt på sida som vänder mot skytten, ska sparas.

- Hälften av de fällda djuren bör vara kalv
- Ordinarie licens, även kalvar ska vara fylld för att få del av kretslicensen.
- Använd rutinerade eftersöksekipage vid behov.
- Sträva efter 50 % kalvavskjutning


(Den här bilden tog jag för ett par år sedan)


Fakta:
Det finns;
så där en kvarts miljon älgjägare i Sverige och
200.000 älgar  i vinterstam = före kalvning (fast ingen älg på Gotland)

I Årjäng finns ungefär 2000 älgar, dvs var femte invånare är en älg 
och förra året sköts 560. Det blir ungefär lika många i år enligt beräkningar och licenstilldelning.
Jägare får alltså inte gå ut och skjuta älg lite som man tycker utan man får en licenstilldelning per 1000 hektar mark från Länsstyrelsen och den baseras på inventeringar. 

Älgjakten är stor här i Årjäng och skolornas höstlov förläggs till  älgjaktsveckan i oktober eftersom många är engagerade i jakten, både av lärare och äldre elever.
 

Kommentarer
Postat av: Gisan

Skönt att höra att jägarna samlas och pratar djurvård. Det fins ju de som bara "pangar på". Kramar...

Postat av: Suss

Mycket intressant och inte ett dugg konstigt egentligen. Inte kollade vi väl på de små, magra krakarna i första hand på den tiden det begav sig? Det måste vara överförbart på oss människor också, eller hur?

2009-09-24 @ 10:00:25
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Gisan: De jägare jag känner är alla ansvarsfulla viltvårdare som är måna om både djur och växter i naturen. Det kanske finns de som bara pangar på också men jag tror inte de är så många.



Suss: Hmmm ja kanske det. Älgkorna ratar alltså unga tjurar som ännu inte fått stilig hornkrona att slåss med. I så fall borde vi kvinnor konstant falla för äldre herrar med fysik pondus. Det verkar inte riktigt fungera så i praktiken om jag ser mig om. Det kan ju tänkas att vi skiljer oss lite från älgkorna, åtminstone lite.

2009-09-24 @ 16:01:10
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Nja, det var inte riktigt så jag menade, jag reflekterade mer över det där med citat: "en riktigt stor snygging".

2009-09-24 @ 17:00:16
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Thalina

helt otroliga bilder du visar.Älgkon med kalvar är en höjdare.Min son jagar men har inte skjutit någon älg än.Ha det gott kram Thalina

2009-09-24 @ 17:14:35
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Lena

Jag kan bara gratulera till att även jägarna i V-land förstår de allra enklaste fakta när det gäller att få en bra älgstam. Skjutförbud för kapitaltjurar har vi haft i vårt jaktvårdsområde sedan 2002.



Vilken bonde avlivar år efter år sina bästa avelsdjur? En förklaringkan kan väl vara stollerierna med att få höga poäng för stora horn och att de ser bättre ut på väggen. Skjuter inte jag 10-taggaren så gör grannen det!"



Tidigare sköt man här bara tjurar för korna ansågs vara kapitalet som gav ränta i form av kalvar. Stor förvåning när älgkalvarna bara vägde 25 kg i oktober. Sent födda helt enkelt p.g.a brist på tjurar.



Att det ska vara så svårt att ta självklara beslut i tid innan det gått åt pipsvängen.



Jag är orolig för att man fortsätter att förvalta de vilda fiskarna i havet lika illa. Att fånga torsk, plattfisk och andra arter fyllda med rom under lektiden fyllda kan inte vara långsiktigt hållbart. Vad säger vi till våra barn när de arterna inte finns kvar längre?



Homo sapiens = den förståndiga människan, vilket jag betvivlar.

2009-09-24 @ 18:41:07
Postat av: anne

Nja, tror du verkligen att vi skiljer oss så? Det var ju frågan om vad som får korna brunstiga, var de sen går och parar sig, kanske var en annan historia? ;)

2009-09-24 @ 20:26:14
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Mia

Du har uppenbara talanger att ge dig i kast som forskare i älgars sexliv.

2009-09-25 @ 06:55:15
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Gisan

Det var lite "egen" erfarenhet som färgade min kommentar. Kramar...

2009-09-25 @ 12:43:15
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Blackout

Förra helgen hade vi en älg på tomten och gissa om jag blev glad, det är den första Skåneälg jag sett på 20 år. Trodde de var avskjutna.

Dock, vildsvinen avancerar och börjar bli väl närgångna och jägarna här nere är både lata och rädda. Grisarna är inte att leka med och det krävs både list och mod för att komma dem så nära så att det är möjligt att skjuta RÄTT djur..

2009-09-25 @ 18:51:50
URL: http://blackout.blogg.se/
Postat av: Marie

Här är ju rena kunskapskällan..

2009-09-26 @ 07:23:02
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Inga M

Alla: Kunskapen om hur man bör förvalta älgstammen har nog funnits ett par år i alla fall, detta kallas Kalmarmodellen tror jag och har framgångsrikt använts där.



Varför jägare inte jagar vildsvin fattar jag inte. Det är ju kanongott!



Fnissar lite åt Annes kommentar om var korna blir brunstiga och var de sedan parar sig!

2009-09-26 @ 11:38:09
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback