Svininfluensavaccin...

... ser det ut som om många elever vill ha på vår skola att döma av de lappar vi fått tillbaka så här långt. Jag fick muntlig uppgift på att vaccinering skulle börja i slutet på nästa vecka men på lappen står det vecka 46 eller vecka 49. Så vi får se vad det blir. Jag antar att det kan hänga på när vaccinet kommer.

Många lärare kommer av allt att döma också att ta vaccin, åtminstone som det låter nu och de flesta gör det med motivet att inte smitta ner andra, exempelvis gravida bekanta eller människor som inte kan ta vaccin av olika skäl. Vi har fått besked på teve i kväll att man har det första säkra odlade fallet i
Arvika. Så nu ändrar man prioriteringsordningen där och vaccinerar först eleverna i skolorna för att hejda spridningen. Man har  gott om vaccin där.

I Norge har nu 13 personer dött av influensa, den senaste en 20-åring. Man har letat efter tecken som tyder på att någon särskilt farlig variant av viruset skulle ha  drabbat Norge, men inte funnit några skillnader ännu. Vi vill i så fall inte ha den norska svininfluensan, hellre den svenska.

Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Ja, nu är tydligen vaccineringarna på gång på allvar och snart kan alla få vaccinet.

Och jag kommer nog att ta det, även om jag fortfarande är lite rädd för biverkningar,

men alternativet att eventuellt bli allvarligt sjuk i influensan är inte bättre heller.

Även om det sägs att vi som är lite äldre kan ha ett visst immunförsvar p.g.a tidigare influensor från barndomen och senare.

Läskigt att så många unga människor har dött i Norge.

Hoppas verkligen att denna influensa inte börjar att mutera sig, för då kan nog situationen bli ganska allvarlig

Postat av: Maria S

I Danmark massvaccinerar man inte.Undrar varför.

2009-10-30 @ 10:45:51
Postat av: Inga M

Ingermaryissa: Muteringsrisken är lite otäck! Och det kan gå snabbt. I Norge köar folk för vaccin och i Sverige blir det vaccin över för att många tackar nej. Det är olika och det ska bli spännande att läsa forskning som i efterhand analyserar vad som egentligen hände.



Maria: Ja, det kan man undra? Jag vet inte om någon dött än i Danmark.

2009-10-31 @ 00:26:40
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Egentligen följer svininfluensan det som många "trodde" i början av hösten. Först några fall, sedan en lugnare period, därefter ett mer massivt utbrott. Det senare vet vi inget om än... men om man ska tro på massmedia (gör jag långt ifrån alltid) så är det på gång. Då är frågan om vi hunnit vaccera så många att spridningen inte blir så stor... Färre som är mottagliga för sjukdomen, desto mindre viruspartiklar i omlopp... Så visst ligger det mycket i att vaccinera sig för att skyda andra, men även sig själv.



Ev muteringsrisk finns alltid, och jag har hört att misstanke funnits i Norge om det, men inget som de kunnat påvisa än(?) vad jag vet!?? Bara att hålla tummarna att vi inte ska drabbas så hårt. De multihandikappade och de med nedsatt immunförsvar är ju de mest utsatta... Ju mer insatt jag blir i den här frågan, desto starkare förespråkare blir jag för vaccination! Samtidigt så förstår jag och har respekt för alla som är skeptiska... Tyvärr kommer vi aldrig att komma att utvärdera det fullt ut - hur ska vi veta hur det blivit om vi inte vaccinerat t.ex!?

2009-10-31 @ 08:44:27
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Mia: Det där med många dödsfall i Norge bekymrar mig lite. Vi bor nära gränsen och det finns mycket arbetspendling och fritidspendling över gränsen. Man har inte bara många dödsfall, just nu ligger 9 svårt sjuka i sån här speciell andningsmaskin!

2009-10-31 @ 10:10:28
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback