Svininfluensa i Umeå

Jag får en kommentar från Suss som i sin tur har fått en rapport från sin son i Umeå. Han uppfattar det som att var tredje person är sjuk nu. Fast om det var över lag eller i bekantskapskretsen framgår inte. Kanske är det så, jag såg på teve att på en skola där så var hälften hemma för sjukdom. Man misstänkte svininfluensa men hade inte tagit prover än. Sen kan jag ju fundera på om några väljer att stanna hemma och sjukskriva sig fast de är friska, för att slippa bli smittade när flunsan  härjar som värst. Det vore mänskligt av föräldrar att försöka skona sina barn från sjukdomen så länge det går.  Jag vill ju inte att mina barnbarn där uppe ska bli sjuka.

Kan det vara så att den får värsta spridningen när det är kallt? Den verkar ju underligt nog starta uppe i norr och gå söderut. Allt annat elände brukar ju komma nerifrån mer tättbefolkade områden upp till glesbygden.

Igår anlände vaccinet till Karlstad såg jag i tidningen. Detta blir nog en kapplöpning med tiden och i någon mån vädret.

Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Det verkar som om influensan satt fart speciellt i norr.

Och jag har också hört att den sprider sig mera när det är kallt.

Jag trodde att när det var kallt så förstördes bakterier och virus.

Men tydligen så är det annorlunda med virus.



Fick förklaringen hos "the Doctors" på TV4+ idag, men kommer inte ihåg exakt hur det var.

Men det var något om att cellväggarna bröts sönder på virus när det är kallt och att de spreds lättare.



Ja vaccineringarna blir nog en kapplöpning med tiden...

Ska själv kolla med min vårdcentral när jag kan få min spruta innan kylan kommer och viruset börjar spridas alltmer.



Postat av: Lotten

Skolan med alla utbrotten var i Skellefteå tror jag... eller var det Sollefteå... De hade tydligen varit här i stan på innebandycup när de blev sjuka... hmmm... Än så länge har man hört väldigt lite.

De har börjat vaccinera här, men endast riskgrupperna. Barnen i skolan tidigast v 45.

2009-10-15 @ 20:00:44
URL: http://blottenblogg.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback