Svinfluensa i Norge

Nu har svinbesättningar drabbats av svininfluensa i Norge. De har smittats av människor. Om de nu internt i griskretsar skulle behöva benämna influensan så får det väl bli människoinfluensa då. Om jag har fattat det rätt så smittas inte människor av svin, men tvärtom. Eller hur det nu var?

Vi träffade norska Sillerudsboende (eller kan man skriva kvinnliga och manliga norrmän istället? Eller bara norrmän och mena norskar av båda könen? I Årjäng så är beteckningen norskar.)  för ett par dagar sedan och de berättade att i Norge har 18 personer dött i svininfluensan. Det måste vara många fler än i Sverige och dessutom på en befolkning som bara är hälften av vår. Den senaste som dog var mycket tragiskt, en mamma som nyligen fött barn.

Det lutar allt mer åt att ta vaccin trots allt.

Uppdaterat statistik tisdag; enligt Annaa så ska det vara 6 döda i Norge av svininfluensan och inte 18, men som hon skriver det är rätt många det också.

Här finns en länk: 

 


Kommentarer
Postat av: TT

Ja, jag vacklar hit och dit i det beslutet!

Postat av: Thalina

Tror inte att jag ska vaccinera mig.Vaccinet ska ju innehålla kvicksilver och så vet man ju inte än vilka biverkningar det kan ge.Tror också att media förstorat upp hur farligt det kan bli.Ha en fin dag kram Thalina

2009-10-13 @ 08:31:18
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: åsa

Jag ska vaccinera mig, det finns inget annat alternativ och jag blir lite "rädd" att folk ignorerar influensan eftersom den "klingat av" i media.

Ha dé!

2009-10-13 @ 08:43:46
URL: http://tantraffas.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag vet snart inte vad jag ska tro och inte tro på. Influensan skulle ju inte gå mellan människor och djur eller vise versa och nu helt plötsligt gör det det. Jag tar ingen spruta i alla fall även om grisarna i Norge har insjukat!

2009-10-13 @ 11:20:50
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Annaa M

Det var nog rätt överdrivet det där med 18. Enligt tillgänglig statistik har det inträffat sex dödsfall i Norge. Vilket förstås är en del det också.



Den mängd kvicksilver man får i sig via vaccinet är mindre än vad man får i sig genom att äta vissa särskilt utsatta fisksorter.

2009-10-13 @ 11:23:14
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Inga M

Alla: Det känns fortfarande av och till med influensavaccinet. Det där med kvicksilver tror jag också att man som vuxen i alla fall kan lämna därhän. Det är inte mer kvicksilver i influensavaccinet än i allt annat vaccin vi får i oss / har fått i oss genom åren. Mängderna är nog försumbara.

Tack Annaa för korrigering av statistik gällande antalet döda i svininfluensa i Norge. 6 döda är betydligt färre, men skulle alltså i vår folkmängd motsvara 12 så där ungefär. Det är rätt många också, precis som Du skriver. Men det verkar ju som om smittan inte fått någon riktig exposionsartad spridning här än.

2009-10-13 @ 12:28:31
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Ja, det är läskigt att folk dör i influensan.

Speciellt att det även är yngre människor.



Och om svinbesättningar smittats av människor, så då kan det ju smitta tvärtom också...?

Det känns som det finns en hel del frågetecken om denna influensa



jag kommer också att vaccinera mig för att inte ta några risker.



2009-10-13 @ 22:10:42
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Suss

Svininfluensan igen, pratade med sonen i Umeå idag. Där har det brutit ut ordentligt, ungefär var tredje människa trodde han, sen om det var bland hans bekanta eller folk i allmänhet vet jag inte!

2009-10-13 @ 23:14:57
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback