Satio kanske?

Jag måste skaffa en ny mobiltelefon. Min gamla har ett antal år på nacken och menyerna går inte att manövrera i alls längre. Jag kan  inte  skicka eller ta emot sms, mms osv.

Jag tänkte köpa en ny i våras men då fick jag reda på att Sony Ericsson skulle komma med en ny kameramobil och de lät ju frestande. Nu har den äntligen kommit och
den heter Satio.  Den får bra betyg både av användare och experter.

Jag är intresserad av den för att den dels verkar ha bra kamera, dels har ett vanligt tangentbord. Man kan alltså få fram ett vanligt datortangentbord på skärmen. Jag har ju aldrig lärt mig tumtrycka sms och skulle helst vilja slippa det. Därmot har jag ju en gång i tiden lärt mig skriva maskin på en gammal Halda med skärm ovanför tangenterna (liksom Annaa och några andra av oss gamlingar på bloggen!) så jag skriver rätt obehindrat så.




Om jag surfar runt bland synpunkter på Satio så ser jag att på plus kommer framför allt kameran. Den är på 12 megapixel, vilket i och för sig är ointressant. Hur ofta har man nytta av en bild i den storleken? Men kvalitén på bilderna ser bra ut när jag kollar ett test där man jämför dem med Canon Ixus. Och det är bra blixt och zoom. Sen har den bra lagringsmöjligheter och SD microkort. (Direkt i datorn?) Möjligheten att använda ett vanligt tangentbord är som sagt bra och en stor skärm.

Nackdelar lär vara att den stora skärmen drar mycket energi, man måste ladda telefonen varje dag. Sen har den tydligen lite förvirring om man ska klicka eller dubbelklicka. Och så fungerar inte e-posten ibland på exempelvis järnvägsstationer (fattar jag inte varför förstås!), eller inom eget trådlöst nätverk skriver någon . Det låter ju allvarligt. Den är lite större än min nuvarande telefon och det är priset man får betala för att ha en bra kamera inbyggd. Men å andra sidan slipper jag släpa runt på både telefon och kamera hela tiden så det kanske går på ett ut. Sen är ju priset i överkant kan jag tycka; 5- 6000 SEK, men å andra sidan har jag inte köpt någon mobiltelefon på länge nu så då kanske den här får kosta och så får jag hålla tummarna att den varar några år.

Någon som vet något om Satio? Någon som kan ge råd om mobiltelefonköp? Jag har ju noll koll egentligen.






Kommentarer
Postat av: TT

Godmorgon!

Uppskattning får jag av dottern, och att se att hon mår bättre är en bra belöning. :o)

Jag belönade mej i alla fall lite själv igår med en ny mobil som jag inte alls tänkt köpa eller velat ha. Det är Nokia 5800 och den har just det där tangentbordet du pratar om och nu när jag pillat lite med den så är jag nog jättenöjd.

Kameran är inte bättre än på min gamla, 3,2 men dom bilderna dög, exempelvis den i min blogg på katten på motorhuven.

Postat av: Cissi

Vet inget om den här mobilen med Sony Ericsson C905 är jättebra. Inget tangentbord på skärmen men en bra mobil med en jättebra kamera!

2009-10-25 @ 09:30:37
URL: http://cissilina.blogg.se/
Postat av: åsa

Ju mer finesser, desto oftare får man ladda batterierna och det, det är något som retar maken (som har GPS i sin mobil).

Själv bryr jag mig inte så mycket, glömmer bort att jag har en mobil mellan varven...

Ha dé!

2009-10-25 @ 10:24:17
URL: http://tantraffas.blogg.se/
Postat av: Herta

Jag äger en Sony Ericsson 905. Cybershot kallas den också. Den är kanon. En kamera med 905 megapixlar. Sonen erhöll den i en säljartävling inom det företag han har arbetat i några år. Denna gången sålde han den inte på blocket som de andra vinsterna utan förstod vilket behov hans lilla mamma har.

Köp den. Jag har läst tester på nätet där folk inte är helt nöjda med bilderna. Fattar inte vilka krav de har, jag förstår dem inte. Kameran är jättebra. Den är kanon Du behöver ingen mer kamera för dagtidsfotografering.

Och sen en annan sak. Tfn och sms funkar också.

Lycka till med Ditt kommande köp.

2009-10-25 @ 10:36:32
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Herta

Ett tilägg, denna telefons batteri funkar bra. Man kan spara på att tex inte använda skärmsläckare med bilder osv.

2009-10-25 @ 10:38:04
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag är så gammalmodig att jag använder telefoner till att ringa med... sms-ar också.... Fotograferar gör jag med kamera... osv.... s

2009-10-25 @ 11:08:41
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: ingrid

Du har ju pratat på det ett tag, så nu kanske det är dags.....Ville egentligen bara skriva GRATTIS PÅ DIN NAMNSDAG!!!!Kram!

2009-10-25 @ 11:41:52
Postat av: Marie

Jag har Nokia E71 och anser att den är världens bästa telefon...speciellt kalenderna som jag använder mig av frekvent...senil som jag börjar att bli ;-))

2009-10-25 @ 11:50:34
URL: http://www.mariee.se
Postat av: soffie

hoppas den blir bra,

fin blogg å ha en trevlig söndag.

2009-10-25 @ 14:16:55
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Lena

Grattis på Inga-dagen!

2009-10-25 @ 19:37:20
Postat av: anne

Jag dras fortfarande omkring med min ärvda, gamla Nokia någonting som i princip faler ihop i sina beståndsdelar när som helst, men jag har inte hittat någon som är ett automatiskt "yessss". Jag vill ha bra kamera, robust konstruktion, inga pilliga tangenter, inget tangentbord som "svajar" eller där färgen ser ut att komma nötas bort på tre veckor. Jag vill inte ha ihopfälbar inte heller vikbar eller glidbar. Det blir inte så mycket kvar när jag valt bort allt detta...



Hoppas du blir nöjd om du köper denna Satio! :)

2009-10-25 @ 19:38:23
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Alla: Tack för tips om telefoner. Och för namnsdagsgratulationer. Jag hade glömt namnsdagen och blev överraskad när jag läste kommentarerna.



Jag har tänkt att jag ska gå till butik och be att få testa funktionerna lite. För om Sation är för krånglig så funkar det inte. Jag får lätt teknikpanik, tycker inte alls att det är rolig att hålla på och testa olika saker för att se vad som fungerar. Jag vill ha klara instruktioner från början. Vi får se!

2009-10-26 @ 07:22:34
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback