Lite mer om svininfluensa i Årjängs kommun.

Lite mer vet jag idag om svininfluensaförberedelserna i Årjängs kommun. Vaccinet har inte kommit än. När det kommer så görs det upp en tidsplan för vaccineringarna. Man vet ännu inte hur mycket vaccin man får och hur många det kan räcka till. I första hand ska riskgrupper vaccineras och, om jag har förstått det rätt, vårdpersonal.

Barnen erbjuds sedan vaccin på skoltid och föräldrar får en lapp som ska fyllas i med godkännande innan. För barn från årskurs 3 och yngre så¨får föräldrar gå med och få vaccin samtidigt, OM VACCINET RÄCKER!  OSA-lag håller på och gör i ordning i undervisningsrummet mellan sporthallarna och där ska vaccinationen ske under skoltid. Vi som skolpersonal erbjuds vaccin en eftermiddag under den tiden OM VACCINET RÄCKER. Det verkar alltså lite löst i kanten runt detta och inte så lätt att informera om.


Bilden tog jag i Stockholm i somras i Kungsträdgården på ett litet barn c:a tre år gammalt som hoppar något slags gummibandshopp högt upp luften och bara skrattar. Den har ju inget med svininfluensa att göra, jag bara gillade bilden. Får väl illustrera motsatsen till influenssjuk = frisk och glad.

Kommentarer
Postat av: Selma

Härlig bild! När det gäller vaccineringen tycker jag att det fortfarande känns så förvirrat med alla om, när och är det bra.

Postat av: anne

I Nyköping tog vaccinet slut när man hade ca 20 % kvar av riskgruppen, något slags byråkratisktadministrativt lär hålla vaccinet kvar i Tyskland. De kör nog igång snart igen.



Internt: Vi var på test idag, jobbigt men det gick. Om några veckor får vi veta.

2009-10-23 @ 19:40:59
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Tessan

Jodå vaccinet har kommit för jag vet flera som jobbar inom vården som har tagit sprutan den här veckan...flera utav dem har fått biverkningar...

2009-10-23 @ 19:45:27
URL: http://flowerroad.blogg.se/
Postat av: Inga M

Selma: Kan bara hålla med.



Anne: Det verkar vara något distributionsstrul också, till allt annat elände. Inte lätt för sprutpersonalen att planera detta. Och jag kan förstå om det för riskgrupperna känns som en kapplöpning med tiden.



Tessan: Ok, då kanske det har kommit en omgång och sedan har de tagit slut och man väntar på mer. Eller också är det bara skolan som inte har fått än. Hoppas biverkningarna var lindriga. Jag har inte hört om någon som blivit jättesjuk.

2009-10-24 @ 08:17:27
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback