Klokt om detta med att torka tvätt:

Jag fick en länk av Lena och Cissilina i en kommentar om hur man kan tänka energi och miljö när man torkar tvätt.
- Viktigt med bra centrifug på tvättmaskinen (Vi valde Cylinda just för 1600 varvscentrifugen, det blir bra!)
- Utomhustork bäst.
.- Avfuktare kommer sedan, det drar tydligen väldigt lite energi att torka en tvätt med den, nackdel; tar längre tid. (Använder vi mest)
-Värmepumpstumlare kommer härnäst, ny, men dubbelt så dyr (har vi inte) i inköp. Går dock billigt eftersom den använder värmen två gånger.
- Kondenstumlare kommer sedan (har vi) men den går inte att använda till lin och ylle ( fast det påstår min tumlare!)
- Torkskåp är dyrast och sämst ur miljösynpunkt, men funkar på lortiga småbarnskläder. (har vi inte)

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Påminner mig plötslig de hemska bråken jag hade med dagispersonalen om torkskåp. De hade för vana att slänga in våta regnkläder och stövlar i skåpen och dra på högsta värmen. Resultat? Blev visserligen torrt men kläderna blev förstörda.



Aldrig att jag skulle slänga in varken siden eller ull i något som liknar en torktumlare! Fina ullplagg brukar jag stampa i frottéhanddukar. Sen är det bara att lägga plaggen plant eller över flera streck och slänga in frottén i tumlaren.

Postat av: Inga M

Annaa: Siden skulle jag nog inte få för mig att tumla ens om det vore rekommenderat på instruktionerna. Ull trodde jag skulle gå, men nu har jag väldigt få ullplagg eftersom jag inte tål lanolin. Men Din metod verkar bra, den tror jag att jag ska anamma. Frotté torka himla bra enkelhängd över elementen och med avfuktare. Jag brukar undvika att köpa den tjockaste frottén för att få den mer lättorkad. Fast lite lyxigt mjuk blir den i tumlaren märker jag.

2009-10-04 @ 10:37:02
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback