Kapplöpning med tiden?

Vaccnationerna mot svininfluensa kan bli en kapplöpning med tiden. Nu har vi på låg- och mellanstadiet halva klasser och tredjedels klasser sjuka i någonting. Det verkar vara lite diffust feber, halsont, magsjuka, ont i största allmänhet och fort går det när barnen insjuknar. Det kan naturligtvis vara vad som helst nu när vintern knackar på. Vi viskar svininfluensa till varandra lite tyst men håller tummarna att det inte ska vara det. Det finns inget prov taget på någon än så vitt vi vet. (Däremot har någon streptokocker, det är klart.)  Vaccinationerna hos oss kommer först nästa vecka. Man valde att vaccinera högstadiet, Töcksfors och bygdeskolorna först. Och nu är min närmaste kollega sjuk också i grym hosta. Hon blir hemma idag torsdag och imorgon fredag. Vi får försöka klara oss ändå, en nyligen pensionerad kollega, GM,  går in som vikarie om hon tar sig hit för snön.

Nu ska jag snart åka till jobbet och det i värsta snöstormen. Tur att jag har fått på vinterdäcken, tack snäll gubbe!

Kommentarer
Postat av: Mia

Ja, det kan bli kapplöpning med tiden. De senaste dagarna så har ett dödsfall/dag inträffat i vårt land där misstanke om att svininfluensan kan ha varit bidragande orsak. Det ökar oron, förstås... Än så länge verkar det vara de som har nedsatt lungkapacitet som har avldiit. En tröst för många kanske, men det säger också hur viktigt det är att försöka minska smittspridningen så långt det är möjligt.

Postat av: Gisan

Det är hemskt vad det går fort nu verkar det som. Jag kan knappt vänta tills på tisdag då det är dags för eleverna på sonens skola att bli vaccinerade. Kramar...

2009-11-05 @ 08:35:59
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Inga M

Mia: Jag tror att det är klok politik att försöka hejda värsta spridningen genom att vaccinera skolklasser. Skolor är riktiga smitthärdar, det går så fort. Men jag undrar om man vaccinerar dagis också.



Gisan: Ja, man håller tummarna att barnen ska klara sig fram till sprutan.

2009-11-05 @ 22:23:56
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag bor i Årjäng och ett av mina barn har man konstaterat svininfluensan på, så jag tror många på skolan i Årjäng har den.

2009-11-06 @ 13:02:12
Postat av: Inga M

Anonym: Det låter oroväckande att vi har svininfluensan här nu redan och inte får vaccin på barnen förrän i slutet på nästa vecka. Det är naturligtvis svårt att göra priorieteringar av vaccinationerna, men om avsikten just nu är att hejda snabb smittspridning så kanske skolan i Årjäng, den stora tätorten i kommunen, vilken har en enda skola med flera hundra barn, skulle ha fått vaccin den här veckan istället för att vänta till sist efter de små bygdeskolorna.

2009-11-06 @ 15:16:44
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback