Jakt i lördag och söndags!


Det var så grymt vackert när solen lyste ner över lövskogen på andra sidan vägen i Hol - Mölntegen. Lövet sitter fortfarande kvar, det har inte varit några starka höststormar än. Oskar hade slag, väckte men fick inte upp något. Där nere till vänste står Roland på pass.


Plöjer så här tycker jag är lite vackert. När man som jag är uppväxt på den rätt enformiga närkesslätten så har man inte så stora krav på naturupplevelser. Men just den här tiden när allt var nyplöjt i ett grafiskt mönster över hela landskapet var fint till och med i det platta Närke. Och här när våra arrendatorer gjort det så är det vackert!
Det gröna där är en vändteg antar jag, det ska nog vara så. Ute i detta någonstans slutade lördagens första jakt med att Oskar gick runt runt och letade spår men fick inget ordentligt utspår att gå på.


Här sitter gubben i ett bra pass, lite högt med god utsikt men ändå skyddat av buskage. Det hjälpte inte när det inte blev någon jakt.


När jag går i den här gamla granplanteringen så fattar jag att jag har blivit gammal. Det var julgranar när jag gick här första gången och alldeles vansinnigt tätt.
 Visst är det plantageskog. Bra eller dåligt? Vem vet?


På den lilla tallen där var märken efter rådjursfejning av horn. Och så är det en grop med något i. Jag trodde det hörde ihop men det gjorde det inte alls sa gubben. Gropen är en grävlingtoa. Och dessutom upplyste han mig om att min tax Oskar under dagen hade rullat sig i flera stycken!!! (Tror jag inte, bara illvilligt förtal!!)


Det här är i alla fall spår av älgs hornfejande, alltså att man skrapar bort hudlagret från de nya hornen på våren. Några kvistar har gått av och ligger nedanför.


De här små vackra bären känner jag inte igen. Någon annan?


Den ena dagen drog jakten iväg förbi  Signebyn. Roland kom i pass någon enda minut för sent, djuren hade redan passerat. I Signebyn finns det gamla hus som det här.
Och alldeles nybyggda som det nedan.


Det är en fin grön färg och här bor bl.a. Marie som också¨är hundintresserad.



Maries pappa, Östen, kunde ses i traktorn. Han har en mycket duktig tax och ska iväg på SM på Öster Malma den 9:e november. Vi håller tummarna att det ska gå bra.







Jag kan inte bestämma mig för vilken granbild jag gillar mest så jag tar med båda. Jag gillar i alla fall de här klara kalla höstdagarna i skogen. Det blir mycket gående i terräng och frisk luft och vackra vyer. Både kropp och själ får sitt.

De här bilderna hade jag tänkt lägga ut igår men det gick inte eftersom blogg.se var så långsamt då.

Kommentarer
Postat av: Lena Bennet

Oerhört vackra bilder du tagit. Du sparar väl dem på fler ställen än på bloggen? Kan inte de röda bären vara liljekonvalj? jag ser inte stjälkarna så tydligt men färgen, storleken och höjden stämmer väl. /Lena

2009-11-03 @ 20:08:22
Postat av: eva

Är det inte liljekonvaljbär?

2009-11-03 @ 20:11:34
Postat av: Inga M

Lena och Eva: Aha, två gissningar på liljekonvalj verkar ju peka ut de här bären rätt bra. Visste inte att de hade bär så sent när de blommar så tidigt. Tackar för tips!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback