Mode i Stockholm 2009 vår och höst!


Överallt på stan så visas Matthew  Williamsons   design för HM i jättereklamskyltar. Det handlar om sommarkläder i karamellfärger eller konfettifärger kanske.

Samtidigt kom Stockholmssonen och hans kollegor på Elle från HMs modevisning inför hösten den dagen jag anlände till Stockholm. Medskick var bl.a. "discotröjor" och så en snygg bok med bilder på kläder inför höstsäsongen. När man handlar kläder så fattar man inte riktigt hur långt i förväg modet egenligen bestäms.  Det är redan nu uppsytt och klart och "reklamförberett". Nu startar den interna marknadsföringen, dvs att sälja in grejerna hos butikerna.

Jag håller i alla fall tummarna att det här  vida pösiga "graviditetsmodet" ska gå över snart. Det är något fel på min kropp, de här kläderna hänger  som oformliga tält på mig.



Jag kan skvallra att till hösten blir det i alla fall värre pösigt ändå! Det handlar om
- Färger från vitt till beige till brunt och så svart förstås, accentfärger vinrött och någon blå.
- Oformliga stora bylsiga  jackor, ibland snävskurna  nertill
- Stora kragar, jätte, hängande
- Högklackade snörkängor med hög snörning
- Grovt mönsterstickat
- Men det finns också kontrast i smala ben och en variant som är jättesmal hela vägen med enorma axelpuffar och puffärmar.
- En variant med etno; mycket fransar och band
- Håret ser ut bli antingen alldeles slätt bakåtkammat upprullat i någon liten bulle här eller där på huvudet eller långt stort och vilt.
- Om det finns mönstrat; rutigt

Herrmodet ser fortfarande supersmalt ut
- Jättesmala byxor hela vägen ner, även skinn
-Korta tajta kavajer
- Rutigt
-Snörkängor höga

Himla töntigt!

Ha ha...det här blir nog den första och sista moderapporten på den här bloggen!! Plats för fniss hos dem som vet hur lite mode det brukar vara i mina kläder och hur lite jag kan om det här!

Jag antar att det som visas upp nu är extremvarianterna för att pränta in hur det ska se ut i butikerna till hösten, alltså för att få in budskapet om vad som skiljer just de här kläderna från tidigare. Sedan så blir större delen av kollektionerna lite "lightversion" av det hela.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback