Jocke Smålänning på Skogsdagen i Årjäng söndag 3:e maj. (Uppdaterat!)

Uppdaterat längre ner med bilder: Skogdagen börjar klockan 9 på morgonen och Jocke Smålänning kör sin berömda trickskytteshow klockan 10.15 - 11.00 uppe vid drive-in parkeringen. Det är en suverän show som man inte kan missa. Han är chefsinstruktör i skytte i Jägareförbundet säger Roland och otroligt skicklig. Normalt kostar hans show så mycket att det är svårt att få honom till en så liten ort som Årjäng men via goda kontakter så har man lyckats få hit honom.  (Till oss kommer han redan i kväll tror jag, för att övernatta här tillsammans med Lennart från Knappstad med lilla dotter Elin).

Skogsdagens tema är jakt, fiske, skog. Det visas skogsmaskiner av olika slag i funktion, det säljs olika saker, det bjuds på mat av olika slag, det finns tävlingar för barn och hundbedömningar av olika raser av Britt- Marie Nordqvist kl 12.00.
Det är trofébedömning också, det går att ta med egna älghorn för bedömning.
Sen är det Stubbefolket för barn, luftgevärsskytte och tur med hästekipage.

Fram til 11.00 är det fritt inträde och slut kl 15.00.
 Det var en väldigt trevlig dag förra året.

Sen är det alldeles vanligt trav förstås. Det är ju inte heller fel!!

Uppdaterat söndag kväll:  Lennart och Jocke och Elin förstås kom hit i går kväll. Vi grillade och det blev mycket berättande ur levande livet, eller hur man ska uttrycka det och allt handlade inte om jakt, åtminstone var en del mycket indirekt jakt i så fall. Roligt var det i alla fall med många glada skratt.



Idag söndag blev det i alla fall skjutning. Och en fanstisk show! Så där kan man inte skjuta var en vanlig kommentar. Han sköt hållandes geväret upp och ner, från höften, från midjan, han sköt frukter och golfbollar, han sköt 10 lerduvor åt gången.  Samtidigt var det show och prat förstås.




Publiken var talrik och verkade nöjd. Det gladde eftersom Roland lagt ner sammanlagt ett antal dagars jobb för att ordna just det här. Jocke heter verkligen Smålänning i efternamn. Han är alltså född i Dalarna, växte upp i Hälsningland, bor nu i Stockholm (Haninge) och heter 'Smålänning.  Låter lite märkligt. Namnet kommer från hans familj på fadrens sida och endast en av ättlingarna i varje generation får ha namnet Smålänning. Han är skytteinstruktör för nationella insatsstyrkan och tävlingsskjuter på internationell nivå. Jocke skulle ha varit med på OS ett år, men blev illa kattbiten och kunde inte åka. Detta med skytte är hans försörjning, han anordnar skyttedagar för företag med instruktioner och mat och hela kittet. PÅ ett år avlossar han så där 80.000 skott. Morgondagen, måndag,  ska han delvis tillbringa i Åmotsfors och träffa en annan Årjängsbo antar jag; Torbjörn L.  som är chef där. Han har självklart också många vänner och bekanta inom Jägareförbundet och bland jägare.

Britt - Marie Nordqvist gjorde en väldigt bra information med hundbedömning. Hon gjorde klart varför det är viktigt med en stark och bra exteriör på brukshundar som ska jobba fysiskt hårt och också hur viktig den mentala träningen är för hunden så att den blir en bra samarbetspartner. Sen var det många utställare som hade bra uppvisningar och det var mycket folk i rörelse. Även travet blev välbesökt den här dagen.

Kommentarer
Postat av: Mollan70

Vill önska dig en fortsatt trevlig helg.

Postat av: Helena

Hej där. Det var länge sen jag var ute på en "riktigt" bloggrunda. Viket jobb du lägger ner på din blogg! Det är alltid lika kul att läsa om allt som händer där du bor. Jag tänkte på dig för ett tag sen när det var en varg synlig i våra trakter. Den var en riktig linslus. Blev fotograferad upprepade gånger. Men nu vet jag inte vart den har tagit vägen. Den verkar inte heller ha varit så störande. Inga djur rivna osv... Nåväl man får väl se.

2009-05-03 @ 12:14:58
URL: http://gutta.blogg.se/
Postat av: Helena

Ojdå, glömde att jag körde en vänsökning på facebook så du har nog en förfrågan liggande hos dig från mig.

2009-05-03 @ 12:16:00
URL: http://gutta.blogg.se/
Postat av: Inga M

Mollan: Detsamma till Dig!



Helena: Nja om det här med att lägga ner jobb på bloggen. Jag gör inget här som jag inte gör för att det är roligt. En föresats med bloggandet har hela tiden varit att det får inte bli en plikt eller för mycket. Jag skriver bara sånt som jag tycker är roligt att skriva och inget annat. Känner inga ´skyldigheter att skriva om någon eller något, bara sånt jag själv vill.



Hoppas Er varg fortsätter att vara lite mindre blodtörstig än en del andra och framför allt lite mindre närgången än en del.



Angående facebook så vet jag inte längre hur jag ska komma in. Det var bara en stundens infall att skapa något där, inget jag vill fortsätta med. Så jag hoppas att Du inte tar illa upp om Din förfrågan blir liggande obesvarad. Bloggen är nog mitt rätta element.

2009-05-03 @ 17:21:03
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Gubben

Rämen och Rämmen. Rämmen är, tror jag, en socken i Värmland. Rämen är en sjö i södra Dalarna - det vet jag med bestämdhet :)

2009-05-03 @ 21:24:17
URL: http://gubben.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Gubben: Ok, då förstår jag hur det hänger ihop, det är alltså två olika orter fast namnen låter lika.

2009-05-04 @ 05:42:10
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lena

Hej

Tack för tipset om Jocke smålänning

vi hade tänkt oss till skogsdagen men tack vare att du skrev om honom kom vi dit i tid

helt suverän show

tack för tipset

hälsn Lena



2009-05-04 @ 19:07:17
Postat av: Inga M

Lena: Va roligt att mitt inlägg var till nytta och att Ni fick en bra dag!

2009-05-05 @ 06:38:01
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback